11 mei 2023

Is het einde van Twitter als customerservice kanaal nabij?

Hoe relevant is Twitter nog als effectief kanaal voor customer service? Een rondje langs de Twitter-velden levert een interessant beeld op.

blue and red logo guessing game

Air France-KLM stopt met het medium als ondersteuning voor hun klantenservice ‘vanwege de recente wijzigingen in de algemene voorwaarden van Twitter’. Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart excommuniceerde het berichtenprikbord eerder al, omdat zij het ‘onwenselijk vinden dat gebruikers privacygevoelige gegevens delen via dit medium’. En DHL eindigt hun Twitter-tijdperk officieel om diezelfde redenen, al denken veel klanten op datzelfde Twitter dat de constante stroom aan negatieve berichtgeving de liefde heeft laten bekoelen.

Uit de gratie

Linksom of rechtsom lijkt Twitter als customerservicekanaal uit te gratie te raken en meer en meer een ‘dedicated’ medium voor media en politieke berichten te worden. Instagram en Facebook lijken daarentegen bij de meeste bedrijven rotsvast in het zadel te blijven voor het klantcontact. Maar ook Snapchat, YouTube, TikTok en Whatsapp lijken ‘here to stay’ voor de customer care.