16 oktober 2024

Europees Hof: soms mogen persoonsdata van klanten best verkocht worden

Een commercieel belang kan weldegelijk een geldige reden zijn voor het verkopen van persoonsgegevens van klanten. Het belang moet dan wel gerechtvaardigd zijn en voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat oordeelt het Europees Hof van Justitie.

aerial photography of two person playing tennis

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor bedrijven die werken met klantgegevens, zoals contactcenters. Organisaties hebben bij de invoering van de AVG strenge maatregelen genomen om boetes te voorkomen. ‘Zij zijn daardoor inkomsten misgelopen en kunnen dat businessmodel nu gaan terugdraaien’, zegt FD-journalist Jennifer Mol tegenover BNR.

Boete voor KNLTB leidde tot uitspraak Europees Hof

De zaak begon in 2020, toen de Nederlandse tennisbond KNLTB een boete van 525.000 euro kreeg van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP). KNLTB verkocht persoonsgegevens van zo’n 3.500 leden aan twee sponsors. De leden ontvingen commerciële aanbiedingen via mail en telefoon, zonder dat zij hiervoor expliciete toestemming hadden gegeven.

De KNLTB vocht deze boete aan. Het commerciële belang van de sponsordeals woog volgens de bond op tegen de privacyrechten van de leden.

Het Europees Hof van Justitie oordeelt nu dat dat inderdaad het geval kan zijn, zolang een en ander niet strijdig is met de wet en de privacy van betrokkenen voldoende wordt gewaarborgd. De Nederlandse rechter gaat nu verder met de zaak en maakt een afweging tussen het belang van KNLTB en de privacy van de leden.

Implicaties voor bedrijven

Privacy-expert en hoofddocent burgerlijk recht Pieter Wolters van de Radboud Universiteit, zegt tegenover NOS: ‘Per concreet geval moeten de belangen worden afgewogen. De uitspraak van het Hof betekent alleen dát een commercieel belang een gerechtvaardigd belang kan zijn om in sommige gevallen gegevens te delen. Het moet specifiek en proportioneel zijn. Verkoop je als bedrijf gegevens door, dan moet je maatregelen nemen om te zorgen dat de gegevens niet verder verspreid worden.’

Wat betekent dit voor klantcontact?

Voor contactcenters en bedrijven in klantcontact is deze uitspraak een belangrijk signaal. Ook biedt het vonnis mogelijkheden om klantgegevens opnieuw in te zetten voor commerciële doeleinden. Pieter Wolters tegenover NOS: ‘Waar precies de grens ligt tussen wat organisaties wel en niet mogen, moet zich nog uitkristalliseren. Dat wordt de komende jaren nog verder uitgevochten.’ Tot die tijd moeten klantcontactorganisaties alert blijven op de ontwikkelingen rondom de AVG en hun privacybeleid hierop afstemmen.

Bronnen. NOS.nl en BNR.nl.

Verder lezen