4 januari 2023

Er zijn nog 366.412 wachtenden voor u

Met de ingang van het prijsplafond vanaf 1 januari zijn er fikse wachttijden bij de verschillende energiebedrijven. Minstens een miljoen klanten moet hun meterstanden doorgeven. Bovendien zijn er veel vragen over het prijsplafond.

Storm aan vragen en klachten

Elke energieleverancier heeft een uitgebreide pagina met informatie over het prijsplafond. Ondanks de filmpjes met uitleg en antwoorden op veel gestelde vragen, regent het vragen en klachten. De energiebedrijven ontvingen pas medio december vanuit de overheid de uitgewerkte voorwaarden van het prijsplafond. Toen moest in sneltreintempo alles worden ingevoerd. Dat is weliswaar gelukt, maar veel klanten kunnen hun energiekosten nu niet goed monitoren en dat leidt tot flinke wachttijden bij de klantenservices.

Ontevreden klanten

Zo besloot Eneco een wachttijd in te stellen voor de app. Klanten moeten soms wel een uur geduld hebben totdat ze toegang krijgen. Bij Essent heeft zelfs de chatbot geen tijd om vragen te beantwoorden en telefoongesprekken worden soms automatisch beëindigd. Uiteraard stromen sociale media vol met berichten van ontevreden klanten.

Nog even geduld…

De energiebedrijven doen hun uiterste best om klanten zo snel mogelijk inzicht te geven in het juiste termijnbedrag en tarieven, zodat ook helder wordt wat het effect is van het prijsplafond. Tot die tijd… nog even geduld.