Energiemaatschappijen Kikker Energie en HEM binden in na waarschuwingen ACM – goed nieuws voor klanten
Kikker Energie en Hollandse Energie Maatschappij (HEM) hebben een stevige tik op de vingers gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat betekent goed nieuws voor de klanten van beide energiemaatschappijen.
Kikker Energie
Kikker Energie zegt toe vaste tarieven niet zonder toestemming van klanten te verhogen. Ook zet de energieleverancier klanten met een vast contract niet zonder hun toestemming over naar een duurder contract. Kikker Energie trekt de brieven en e-mails daarover aan zo’n 13.000 klanten in.
De ACM nam maatregelen tegen Kikker, omdat het bedrijf dreigde om de tarieven van vaste contracten van oud-klanten van energieleverancier DGB te verhogen. Kikker Energie nam alle klanten van DGB over en zegt verlies te maken op de vaste contracten van zo’n 13.000 van de 20.000 overgenomen klanten.
Kikker gaf de betreffende klanten de keuze: of overstappen naar een andere leverancier of bij Kikker Energie een nieuw vast contract afsluiten met hogere tarieven. Klanten die niet reageren dreigde Kikker Energie over te zetten op een variabel contract met hogere tarieven. Dat mag niet.
‘Omdat Kikker Energie vreest dat het behouden van de verlieslatende contracten van ca. 13.000 klanten financieel niet houdbaar is, mag het bedrijf klanten wel vragen om vrijwillig akkoord te gaan met een hoger tarief of over te stappen naar een andere leverancier. Dit moet wel altijd een vrije keuze zijn’, schrijft ACM in een toelichting.
HEM
Ook Hollandse Energie Maatschappij (HEM) deed toezeggingen onder druk van de ACM die gunstig uitpakken voor klanten. HEM belooft om de komende 3 jaar geen nieuwe klanten te werven via telemarketing. Ook mogen alle particuliere en kleinzakelijke klanten die in 2023 en 2024 een contract afsloten, zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. Klanten die willen blijven, kunnen akkoord gaan met een aangepast tarief, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
De Consumentenbond adviseert klanten van HEM om ‘zo snel mogelijk tarieven te vergelijken en eventueel over te stappen’.
HEM zorgt al jarenlang voor een enorme stroom klachten, onder meer over misleiding en hoge opzegvergoedingen. Daarvoor kreeg HEM in april 2024 al een boete van 1,1 miljoen euro van de ACM. ‘Verkopers die namens HEM telefonisch energiecontracten verkochten gingen vaak zeer dwingend te werk, wat resulteerde in agressieve handelspraktijken’, bleek uit het onderzoek van de ACM.