4 april 2024

Energieleverancier HEM krijgt boete van 1,1 miljoen euro voor telefonische misleiding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier Allround Hollands Energie, opererend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij (HEM), een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd vanwege misleidende praktijken bij de telefonische verkoop van energiecontracten.

De ACM heeft energieleverancier HEM een forse boete opgelegd, vanwege misleidende praktijken bij contractverkoop.

‘Agressieve handelspraktijken’

‘Verkopers die namens HEM telefonisch energiecontracten verkochten gingen vaak zeer dwingend te werk, wat resulteerde in agressieve handelspraktijken’, bleek uit het onderzoek van de ACM. De ACM heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de hoge tarieven van HEM, aangezien uit de Monitor Consumentenmarkt Energie bleek dat de prijzen voor vaste contracten bij HEM aanzienlijk hoger lagen dan het prijsplafond.

Deze kostbare vaste contracten werden via misleidende en dikwijls agressieve werving aan klanten aangeboden, waardoor zij hun vaak voordeligere contract kwijtraakten. Verkopers waren niet helder over de voorwaarden en tarieven van de contracten, waardoor klanten later vaak pas beseften dat ze onder valse voorwendselen waren overgestapt naar een duur contract van HEM.

HEM krijgt boete van 1,1 miljoen euro

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM, benadrukt in de conclusie van het onderzoek: “Door de misleidende en agressieve werving en door de hoge tarieven en hoge opzegvergoedingen heeft HEM klanten ernstig benadeeld. Sommige klanten betalen hierdoor ook nu nog onterecht maandelijks honderden euro’s meer voor gas en elektriciteit. De ACM vindt de overtredingen zeer ernstig en legt het bedrijf daarom een boete van 1,1 miljoen euro op.”

‘HEM schakelt andere bedrijven in om consumenten en andere kleinverbruikers telefonisch te benaderen voor de verkoop van energiecontracten. Deze verkopers vermeldden niet dat ze namens leverancier HEM belden en gaven tijdens het gesprek ook geen duidelijke informatie over de voorwaarden en tarieven van de verkochte contracten’, aldus de ACM.

Zo beweerden ze volgens de ACM bijvoorbeeld dat ze belden over het huidige contract of spraken ze over ‘prijsbescherming’. Soms werd zelfs gezegd dat ze belden om te voorkomen dat mensen nog langer werden lastiggevallen met ongevraagde telefoontjes over energiecontracten. Verkopers drongen vaak aan, zelfs nadat consumenten meerdere keren hadden aangegeven niet geïnteresseerd te zijn.

RTL Nieuws gaf een voorbeeld van een telefoongesprek tussen een consument en verkoper:

Consument: “Het is heel duidelijk, maar ik heb er echt een heel raar gevoel bij, en dat had ik ook, dat hadden we vorige keer ook al, maar toen hebben we het gedaan en toen zaten we eraan vast en toen was het helemaal verkeerd. En dat ge-, dat rare…”
Verkoper: “Nou, u zit nergens aan vast, hè.”
C: “Gevoel heb ik nu weer een beetje.” 
V: “Ja, maar mevrouw, u zit nu nergens aan vast. Op het moment dat we accorderen is het puur dat u accordeert dat het tijdelijk… Via de ABN AMRO, dat blijft gewoon doorgaan, hè. En dat..”
C: “Ja, waarom… Ja…”
V: “Gaat automatisch dan via de HEM energie. Het accorderen is meer, ja, vanwege privacy…”
C: “Maar waarom..”

Her is als young professional niet altijd even makkelijk om je weg te vinden binnen klantcontact. Chantal Rovers en Anne Hettema hebben plannen gemaakt om die zoektocht te vergemakkelijken. Lees het volledige interview hier: