Efteling draagt kroon van klantvriendelijkste bedrijf van Nederland
Afgelopen 11 mei wees de verkiezing van ‘klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’ pardoes een oude bekende aan. De Efteling mocht vier jaar na haar laatste bekroning namelijk opnieuw het sprookje schrijven. Een waardevolle prijs, omdat deze niet wordt uitgereikt door een jury of na publieksstemmen, maar op basis van objectief onderzoek onder ruim 50.000 echte klantervaringen.
Geen toverspreuk maar doordacht beleid
Decor voor de bekendmaking was de inspiratiesessie ‘HX = EX + CX’. Zeker geen toverspreuk, maar een formule die De Efteling het best beheerst, aldus initiatiefnemers van de prijs, MarketResponse en Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO). Het sprookjespark in Kaatsheuvel heeft volgens hen het meest doordachte HRM-beleid (HX), waardoor hun medewerkers (EX) én klanten (CX) de beste beleving ervaren.
Andere klantvriendelijke toppers
DSW Zorgverzekeraar miste de benoeming op een haarlengte afstand, met slechts 0,01 punt verschil. Rituals, winnaar van de afgelopen twee edities eindigde als de nummer 3. Bij de goede doelen mocht KiKa de titel in ontvangst nemen, op de voet gevolgd door CliniClowns.