15 november 2023

De kunst van contact: hoe maak je contact zonder stem?

In de podcastserie ‘De kunst van contact’ vertellen Remco Smit (Head of Guest Service bij Roompot en Landal) en Bas de Man (CliniClown) over hoe het is om zonder stem contact te hebben. Samen hebben ze het over de kracht van non-verbale communicatie, bij zowel ernstig zieke kinderen als op een klantenservice. Hoe maak je contact zonder stem?

Remco Smit en Bas de Man hebben het over de kracht van non-verbale communicatie, bij zowel ernstig zieke kinderen als op een klantenservice.

Klantcontact zonder stem

Remco is verantwoordelijk voor al het contact met gasten van Roompot en Landal, voordat ze op het park aankomen. Samen met zo’n vijftig collega’s beantwoordt hij de vragen van gasten over boekingen en behandelt hij klachten van klanten. Dat kan bij Roompot en Landal via WhatsApp, chat, e-mail en telefoon. Oftewel, contact speelt een centrale rol in zijn leven. Dat was voor hem alleen niet altijd even makkelijk.

Op gegeven moment werd Remco ernstig ziek. “Ik kreeg neuralgische amyotrofie, wat ervoor zorgde dat ik verlamd raakte aan mijn middenrif, bovenlichaam en stembanden. Dus, ik kon tijdelijk niet meer praten.” Op de werkvloer resulteerde dat erin dat hij gedwongen was met fluisterstem te communiceren. Specifiek, efficiënt en gericht. “Ik heb in die tijd wel beter leren luisteren, tijd geven aan mensen die een verhaal willen vertellen.”

Andere manier van communiceren

De aandoening was gelukkig eenmalig bij Remco, tot nu toe, en hij maakt het nu stukken beter. Het heeft hem wel geleerd anders te communiceren. “Van nature was ik al vrij direct in communicatie, ook voordat mijn stembanden slecht begonnen te functioneren”, zegt hij. “Het zat in mijn karakter om op een en dezelfde manier te communiceren, maar ik heb wel geleerd dat er meerdere wegen naar Rome zijn.” Benieuwd naar het volledige gesprek? Beluister dan de volledige podcast op onze gloednieuwe podcastpagina.

De kunst van contact

De podcastserie is in het leven geroepen vanwege het dertigjarig bestaan van de CliniClowns in Nederland. Elke aflevering ontvangt host Jochem van Gelder een CliniClown en een eindverantwoordelijke voor een andere manier van contact, namelijk klantcontact. Benieuwd naar de volledige podcast? Luister deze dan hier: