Bunq-ceo slaat terug naar NRC en bedankt ook zijn klanten
Wie geschoren wordt, moet stilzitten, luidt een aloud gezegde. Een wijs advies voor wie scherpe kritiek krijgt te verduren. Die kan maar beter even afwachten totdat de rust is teruggekeerd. Het advies is niet besteed aan Ali Niknam. De oprichter en CEO van Bunq slaat deze week hard terug naar NRC en sleept de krant voor de rechter.
Ali Niknam en zijn bank Bunq zijn al tijden onderwerp van een mediastorm. Dat begon nadat NOS en NRC in mei berichtten over de vele Bunq-klanten die slachtoffer werden van phishing. Daarbij lag ook de opstelling van de bank over cyberveiligheid onder een vergrootglas. Eind juni kwam daar een bericht van NRC bovenop. De krant schrijft dat Bunq-medewerkers stiekem in klantrekeningen keken. Het hele artikel is gratis te lezen op nrc.nl.
‘Nieuw dieptepunt’
Niknam laat zich sinds het eerste bericht al niet onbetuigd. Vooral op zijn LinkedIn reageert hij op alle mediaberichten. Begin deze week postte hij op LinkedIn zijn reactie op het meest recente NRC-artikel. ‘De afgelopen tijd is Bunq veel in het nieuws. Helaas maar al te vaak negatief. Naar onze mening is dat regelmatig op onjuiste gronden. Met feiten die aantoonbaar verkeerd zijn, of uit verband gerukt. Afgelopen woensdag was er een nieuw dieptepunt in de berichtgeving van het NRC. De krant besloot namen van medewerkers te publiceren. (…) Het kan niet zo zijn dat de krant iedereen die weigert mee te werken dan maar met naam noemt en dan ook nog eens selectief citeert.’
NRC verwijderde inmiddels – op verzoek van Nikman – de namen van de Bunq-medewerkers uit het artikel.
Niknam schrijft in zijn post ook nog iets over zijn klanten. ‘Ons is ook iets anders opgevallen: in toenemende mate spreken onze gebruikers zich uit vóór ons.’ Waarna hij zich rechtstreeks tot hen richt. ‘Jullie steun en vertrouwen betekenen echt heel veel. Daarom als allereerste: heel veel dank <3!’