Brabantse ondernemer hackt Google reviews en wil alleen nog maar één ster.
De jacht op lovende reviews van klanten is voor veel bedrijven en organisaties een soort sport. Sommige wenden zich zelfs tot neprecensies: een steeds groter probleem voor Google. Want hoe meer vijfsterrenreviews op platforms als Google of Trustpilots, hoe meer nieuwe klanten je trekt. De Brabantse ondernemer Martijn Verspeek heeft helemaal niks met de ‘vijfsterren’ voor zijn dienstverlening. Hij krijgt liever één ster van zijn klanten, lezen we bij De Ondernemer.
Verspeek runt een installatiebedrijf in Valkenswaard. ‘Lange tijd kon ik het niet precies uitleggen, maar ik merkte dat reviews iets negatiefs in mij opriepen. Een paar maanden geleden besloot ik er eens wat dieper in te duiken’, schrijft hij in zijn blog.
Niet tevreden? Meld je dan bij ons!
Een bordje bij een autogarage triggerde hem. ‘Als je blij bent met onze service, geef ons dan alsjeblieft een vier- of vijfsterrenreview. Ben je niet tevreden? Meld het dan aan ons!’ stond erop. En dat vind Verspeek vreemd, want waarom zou de buitenwereld niet mogen weten van een ontevreden klant.
‘Meeste Google reviews op verzoek geschreven’
Verspeek gelooft niet zo in de goede intenties achter online recensies. ‘Natuurlijk zijn er klanten die écht tevreden over een bedrijf zijn en dat via een review willen laten weten. Het is tenslotte een kleine moeite: telefoon pakken, mooi stukje schrijven en klaar. Toch ben ik ervan overtuigd dat de meeste reviews op verzoek of door middel van een beloning zijn geschreven.’ En dus niet helemaal eerlijk, redeneert hij.
Bewust vragen om reviews met één ster
Sinds enige tijd heeft de ondernemer geen interesse meer in goede reviews voor zijn installatiebedrijf. Hij vraagt zijn klanten nu bewust om reviews met één ster plus een berichtje over wat ze echt van de service vinden. Zijn ranking op Google kelderde als de beurskoers in een economische crisis.
Alleen door echte fans geschreven
Verspeek: ‘Heel weinig sterren, maar wel met teksten die alleen door echte fans worden geschreven en normaal gesproken bij vijfsterrenreviews horen. Het is echt schitterend wat fans over ons schrijven. De ene review is nog cynischer dan de andere, maar de achterliggende boodschap is positief.’
‘Niet aan Verspeek beginnen: komen hun afspraken na, werken netjes en doen wat ze zeggen … Je zou bijna vertrouwen in de mensheid krijgen!’ is een van de reviews-nieuwe-stijl bij Verspeek.
Google reviews hacken
Het is zijn manier om de Google-reviews te ‘hacken’. Dat zijn ranking daalt noemt Verspeek zelfs een bijkomend voordeel. ‘Ik wil helemaal niet dat mensen ons alleen maar benaderen omdat we […] goed scoren op Google. Ik wil dat ze bij Verspeek komen omdat anderen goede verhalen over ons hebben verteld. Niets is zo krachtig als mond-tot-mondreclame.’