21 november 2023

Bellen in gebarentaal met KPN Teletolk: ‘Voor doven en slechthorenden’

Sinds tien jaar hebben doven en slechthorenden de mogelijkheid om met KPN Teletolk te bellen in gebarentaal, bijvoorbeeld voor het maken van afspraken met de huisarts, het bestellen van eten of het informeren naar de status van een bestelling. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft KPN opnieuw aangewezen om deze rol te vervullen, tot in ieder geval oktober 2028.

Sinds 10 jaar hebben doven en slechthorenden de kans om met KPN Teletolk te bellen in gebarentaal. Dat zijn jaarlijks 30.000 gesprekken.
Bron: Videostill KPN Teletolk

KPN Teletolk tot 2028

Jaarlijks bemiddelen tolken ongeveer 30.000 gesprekken en 250.000 belminuten. Elke maand vinden meer dan 2500 telefoongesprekken plaats via KPN Teletolk, en dit zal de komende vijf jaar zo blijven. Het ministerie van EZK heeft KPN, Berengroep en nWise opnieuw aangewezen om deze cruciale dienst tot oktober 2028 te blijven verzorgen.

KPN Teletolk is een dienst voor tekst- en beeldbemiddeling, speciaal ontworpen voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Hiermee kunnen zij communiceren met (horende) personen of organisaties via tekst, spraak of Nederlandse Gebarentaal. Tijdens gesprekken vertaalt de tolk alles wat gezegd of gebaard wordt, waardoor er gelijkwaardige toegang tot telefonie ontstaat.

In de komende vijf jaar zal deze service volgens KPN toegankelijker worden, waarbij sinds oktober het gebruik van de dienst gratis is en de openingstijden voor beeldbemiddeling zijn verruimd van 07.00 tot 22.00 uur.

2700 bemiddelde gesprekken

Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur bij KPN en verantwoordelijk voor de consumentenmarkt, benadrukt in een persbericht dat KPN al vier decennia connectiviteit aanbiedt aan doelgroepen voor wie dit minder vanzelfsprekend is. Sinds 1983 kunnen doven en slechthorenden bijvoorbeeld bellen met tekstbemiddeling, en sinds 2013 gebeurt dit onder de vlag van KPN Teletolk, waar tolken telefoongesprekken vertalen in tekst en beeld.

Pascal Ursinus, eigenaar en oprichter van Berengroep, is eveneens blij dat de tolken kunnen blijven bijdragen aan gelijkwaardige communicatie. Hij beschouwt KPN Teletolk als een mooi voorbeeld van inclusie, waarbij iedereen, ongeacht het gehoor- of spreekvermogen, kan bellen. In de afgelopen tien jaar is de dienst uitgegroeid tot een belangrijk communicatiemiddel, waarbij maandelijks 20.000 belminuten worden bemiddeld.

De verhouding tussen tekst- en beeldbemiddeling is nu vrijwel gelijk, in tegenstelling tot tien jaar geleden toen negen op de tien gebruikers nog via tekst werden bemiddeld. In de afgelopen drie jaar, met name tijdens de coronapandemie, heeft KPN Teletolk maandelijks ongeveer 2700 gesprekken bemiddeld (dat zijn meer dan 25.000 minuten). KPN verzorgt alle onderliggende connectiviteit, waarbij alle telefoongesprekken worden vertaald vanuit het tolkcentrum van Berengroep in Bilthoven.

Lees ook: