31 maart 2023

1 april: Coolblue en de Efteling gaan voor iets nieuws. Of toch niet?

Zaterdag is het 1 april. Opletten geblazen, dus, dat je niet door iemand voor de gek wordt gehouden. Ook bedrijven springen sinds een aantal jaren gretig op de 1-aprilwagen met ludieke grappen die wel heel dicht tegen de werkelijkheid aan schuren.

Coolblue en de Efteling delen dit jaar mee in de feestvreugde, met elk een doordachte grap over een nieuwigheidje in hun dienstverlening en park.

Coolblue presenteert Yamuda, ‘de slimme assistent in energiebesparen’

Coolblue levert sinds enkele jaren ook energie onder de naam Coolblue Energie en bedacht voor deze tak van de organisatie een nieuwe app. Met ‘de slimme’ app Yamuda kunnen klanten van Coolblue Energie energiebesparen. “Yamuda is echt de baas over je energieverbruik. Je bespaart sowieso. Of je nu wilt of niet”, aldus het bedrijf in deze typische Coolbluevideo.

Maar zoals het een 1-aprigrap betaamt: het is te mooi om waar te zijn. Yamuda betekent in onvervalst Rotterdamse slang ‘je moeder’. En die besparingsapp? Die bestaat dus niet. Goede 1-aprilgrap van Coolblue, als je het aan ons vraagt.

De Efteling gaat voor hippere muziek bij iconische attractie

Ook attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel gaat iets nieuws doen. In onderstaande video nemen ze kijkers mee in een nieuwe herkenningstune voor de iconische attractie Carnaval Festival. Je weet wel, waarin je een reis rond de wereld maakt onder het genot van dat swingende en heel bekende deuntje. Maar, “de attractie is toe aan een nieuwe sound die past in het huidige tijdsbeeld”, vertelt de Efteling.

Want uit een bezoekerenquĂȘte, een consultatie bij een muziekprofessor en ‘uitvoerig onderzoek’ kwam de Efteling tot de conclusie dat het tijd was voor verandering. En voor de nieuwe beat schakelt het pretpark het vermaarde dj-duo Lucas & Steve in.

Zou het echt? Ook deze 1-aprilgrap valt ongetwijfeld goed in de smaak, al was het maar omdat de Efteling veel werk heeft gestoken in de video – met prima acteerwerk.