9 mei 2025

VNG zet in op landelijke opschaling virtuele assistent voor gemeenten

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat samen met gemeenten in 2025 innovatieve initiatieven doorontwikkelen en opschalen. Het eerste initiatief is de opschaling van de virtuele assistent. Doel: één schaalbare, zelflerende chatbot ontwikkelen die alle Nederlandse gemeenten kunnen inzetten. De chatbot moet helpen om inwoners snel, efficiënt en 24/7 te helpen bij eenvoudige vragen.

Afbeelding gemaakt met AI

Steeds meer gemeenten maken gebruik van virtuele assistenten. De slimme tools kunnen helpen inwoners beter van dienst te zijn en medewerkers op een waardevolle manier te ondersteunen.

De virtuele assistenten van de gemeente Montferland, de Friese Aanpak van Friese overheden en een samenwerkingsverband van 24 gemeenten zijn hier goede voorbeelden van. Deze initiatieven kennen hun eigen kracht en toepassingsgebieden, maar hebben hetzelfde doel: gemeenten met AI duurzaam helpen in hun dienstverlening.

Innovatie in tijden van arbeidsmarktkrapte

Gemeenten hebben te maken met uitdagingen. Er is minder geld beschikbaar en de arbeidsmarkt wordt steeds complexer. Daarom zijn slimme en toekomstbestendige oplossingen hard nodig. Kunstmatige intelligentie (AI) kan gemeenten helpen om hun werk beter en slimmer te organiseren. Uit lopende projecten blijkt dat virtuele assistenten een belangrijke rol kunnen spelen in het ondersteunen van de dienstverlening.

De VNG helpt gemeenten hiermee. Samen zorgen ze voor een aanpak die werkt én die ook in andere gemeenten toegepast kan worden. Deze innovatieve initiatieven zijn mogelijk dankzij een subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Ze moeten bijdragen aan efficiëntere gemeentelijke dienstverlening in tijden van arbeidsmarktkrapte.

Samenwerking

De VNG en gemeente Montferland nemen het initiatief om de samenwerking tussen de verschillende virtuele assistent-initiatieven te stimuleren. Zo ontstaat een krachtige en uniforme basis waarin AI-oplossingen met elkaar zijn verbonden en gemeenten optimaal kunnen profiteren van schaalvoordelen.

Voor klantcontactprofessionals betekent dit een belangrijke stap richting uniform, digitaal klantcontact binnen het gemeentelijk domein. Het is een goed voorbeeld van hoe samenwerking en technologische innovatie kunnen bijdragen aan betere dienstverlening.

Het doel is om eind 2025 twintig gemeenten te hebben die gebruikmaken van de herbruikbare ‘bouwblokken’ van de virtuele assistent.

Bron: VNG

Verder lezen