12 augustus 2024

Hoe veilig is je data? Jonge medewerker steelt klantgegevens op oldschool manier

Je krijgt er bijna een James Bond-gevoel bij. Al is de wereld van 007 er een van het witte doek en compleet onschuldig. Dat is niet het geval bij een jonge crimineel die op een klantenserviceafdeling van een telecombedrijf werkte en daar honderden persoonsgegevens stal.

Foto gemaakt met AI.

De man is de hoofdverdachte in een lopende Amsterdamse strafzaak waarin een groep twintigers tientallen ouderen oplichtten. Het AD schrijft over de zaak.

Buiten diensttijd aan het stelen

De man werkte als uitzendkracht op de klantenservice en fotografeerde daar honderden persoonsgegevens van senioren – soms al om 5 uur ’s morgens, buiten diensttijd. Hij deelde de gegevens met zijn collega-oplichters en sloegen aan het bellen naar ouderen. Via spoofing lieten ze het eruit zien alsof ze met het nummer van een bak, telecombedrijf of zelfs de politie belden.

Het is niet de eerste keer dat een klantenservicemedewerker als een soort spion gegevens fotografeert en er criminele dingen mee doet. Het gebeurde in 2022 ook met de gegevens van ruim 770 klanten van Vattenfall. Vattenfall reageerde op de diefstal door een aantal processen aan te passen. Zo scherpte het bedrijf het proces van het aannemen van nieuwe medewerkers aan.

Wat kun je doen tegen deze oldschool manier?

Het roept de vraag op hoe je je als organisatie kunt beschermen tegen deze ‘oldschool’ manier van gegevens stelen: simpelweg door een foto te maken van een computerscherm. Waar systemen het kopiëren, afdrukken of doorsturen van gegevens in veel gevallen onmogelijk maken, lijkt er weinig te doen tegen het maken van een foto.

Verder lezen