5 juli 2023

Albert Heijn introduceert Generative AI voor een betere klantervaring

Albert Heijn zet stappen in het gebruik van Generative AI om innovatie te brengen in het retaillandschap. Het doel is om de klantervaring te verbeteren en medewerkers te ondersteunen in hun werk.

Albert Heijn werkt met generatieve AI.

Albert Heijn AI

Om deze technologie snel en experimenteel te verkennen heeft Albert Heijn onlangs een eigen AI-start-up opgericht genaamd Gen AI Labs. Met een team van jong talent is naar eigen zeggen het doel om ideeën snel uit te werken en te testen, waarbij succesvolle toepassingen direct worden geïmplementeerd.

Sjoerd Holleman, directeur Strategy, Analytics & Digital Product bij Albert Heijn, is enthousiast over de positieve impact die Generative AI kan hebben op klanten en collega’s. Samen met de teams wordt gewerkt aan het vertalen en implementeren van deze technologie binnen Albert Heijn. Het eerste product dat Gen AI Labs deze week heeft gelanceerd is de Recepten Scanner.

Recepten Scanner

De Recepten Scanner is te vinden in het bètahoekje van de Albert Heijn-app, waar klanten nieuwe functionaliteiten kunnen uitproberen. Albert Heijn: ‘Klanten kunnen een foto maken van elk willekeurig recept en de ingrediënten worden automatisch omgezet naar Albert Heijn-producten en toegevoegd aan het boodschappenlijstje. Generatieve AI speelt hierbij een rol, waardoor de scanner bijvoorbeeld het verschil kan herkennen tussen tomaten en tomatenblokjes. Bovendien kunnen de hoeveelheden worden aangepast op basis van het aantal personen dat mee-eet.’

Lees hoe Studio Winegum AI inzet om de klantenservice te verbeteren én extra banen te creëren.

Daarnaast introduceert de supermarkt het eigen AH GPT-platform, waarmee medewerkers op het hoofdkantoor veilig gebruik kunnen maken van deze technologie.

AH GPT-platform

“Als Food&Tech-bedrijf is het essentieel om mee te bewegen in deze snel ontwikkelende technologische tijd. We omarmen innovatief denken en ontwikkelen bouwblokken vanuit onze teams om Generative AI in ons bedrijf te gebruiken. Samen met onze AI-principes kunnen we deze technologie zorgvuldig en efficiënt benutten”, aldus Gerhard van der Bijl, directeur tech bij Albert Heijn.

Het AH GPT-platform is uitsluitend toegankelijk na het inloggen binnen een beveiligde interne omgeving, waardoor de gedeelde gegevens beschermd blijven zonder de kracht van AI te verliezen.