9 oktober 2023

Sound of Service: wie heeft de beste klantenservicestem van Nederland?

Uitzendbureau Unique is op zoek naar de beste klantenservicestem van Nederland. Dat doen ze in de Sound of Service, een talentenjacht waarbij op unieke wijze wordt gezocht naar klantenservicetalent. Pascal Kersten, Directeur Business Improvement bij Unique, vertelt over de ins en outs van de campagne. De inschrijving startte begin oktober!

Unique is op zoek naar de beste klantenservicestem van Nederland. Dat doen ze in de Sound of Service. Pascal Kersten over de ins en outs.
Bron: Unique

Wat is de Sound of Service?

In de Sound of Service gaat Unique dus op zoek naar de beste klantenservicestem van Nederland, in de vorm van een talentenjacht. Pascal: “Kandidaten kunnen zich via WhatsApp inschrijven door een stembericht te sturen, op basis van een door Unique samengestelde opdracht. Een onafhankelijke jury, bestaande uit onder meer een stemacteur en mijzelf, beoordeelt de inzendingen en kiest drie finalisten. In het auditorium op ons hoofdkantoor in Almere vindt vervolgens de finale plaats in de vorm van een nagebootst live klantgesprek.”

De finalist is daarbij overigens niet zichtbaar voor de jury, zodat puur de stem hoorbaar is. De winnaar wordt bekroond tot ‘Stem van Unique’, maar dat is niet alles. Er vallen namelijk diverse prijzen te winnen, waaronder een hoofdprijs van een volledig maandsalaris. Niet niks dus!

Waardering voor klantenservice

Wij weten als geen ander dat klantenservicemedewerkers écht het verschil kunnen maken voor organisaties en bedrijven. Pascal: “Zij stellen klanten op hun gemak, luisteren naar hun verhaal en zorgen ervoor dat problemen worden opgelost. Soms krijg je als klantenservicemedewerker vragen waarbij het lijkt of de persoon aan de andere kant van de lijn zijn hersenen naast zich neer heeft gelegd. Maar met empathie en een goede stem worden ook deze mensen zo goed mogelijk geholpen en alle problemen opgelost.”

“Het belang van goed klantenservicewerk wordt gek genoeg nog (te) vaak onderschat”, aldus Pascal. Dat kan én moet volgens hem anders. Met de Sound of Service wil Unique klantenservicemedewerkers de waardering geven die ze verdienen én laten zien hoe gaaf het is om op een klantenservice te werken. “Als klantenservicemedewerker ontwikkel je namelijk essentiële social skills, help je mensen, neem je eigen verantwoordelijkheid en leg je de perfecte basis voor doorontwikkeling.”