8 januari 2024

Milko van Aalst: ‘14010 weer volledig onderdeel van de gemeente Rotterdam’

Voorheen was het klantcontactcentrum (KCC) van de gemeente Rotterdam een ‘losstaande’ bv, maar daar is recentelijk verandering in gekomen. In podcast De Betrokken Dienstverlener vertelt Milko van Aalst (manager Ro!Entree) vol enthousiasme dat het 14010-nummer weer volledig onderdeel is van de gemeente en een eigen afdeling krijgt.

In een podcast vertelt Milko van Aalst (manager Ro!Entree) vol enthousiasme dat het 14010-nummer weer volledig onderdeel is van de gemeente.

Van bv naar gemeente

Van Aalst is als manager verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de dienstverlening achter het 14010-nummer. Rotterdammers kunnen op bij het telefoonnummer terecht met vragen en meldingen aan de gemeente. Samen met zo’n 200 collega’s zorgt Van Aalst ervoor dat de lijn altijd bemant is, zodat de vragen van Rotterdamse burgers en bedrijven ten alle tijden beantwoord kunnen worden.

Een flinke operatie – en een unieke. “Want wat veel mensen niet weten is dat 14010, in andere woorden Ro!Entree, een bv is en dat de mensen aan de lijn dus geen ambtenaren zijn”, vertelt Van Aalst in de podcast. Vanaf 1 januari 2024 is dat veranderd. Er is een nieuwe afdeling binnen de gemeente bijgekomen: het klantcontactcentrum, waar alle telefonie van de gemeente bijeen komt en centraal wordt georganiseerd (waaronder dus 14010).

Eerstelijnsdienstverlening op één afdeling

Alle eerstelijnsdienstverlening van de gemeente Rotterdam komt dus samen op één afdeling. Naast telefonie komen ook de teams ‘publieksreacties’ en ‘content’ op de afdeling. Dat laatste team zorgt ervoor dat de kennisbank van het KCC zo compleet mogelijk is. Het gaat voor de gemeente om zo’n 180 tot 200 nieuwe collega’s.

Benieuwd naar de voordelen van deze verandering? Die zijn er volgens Van Aalst namelijk wel meerdere. Beluister daarvoor de volledige podcast op onze podcastpagina, door het linkje hieronder te volgen.