20 maart 2023

Stichting Een Nieuw Geluid van start: ‘Vak wordt ondergewaardeerd’

Wat begon als een ogenschijnlijk simpele LinkedIn-post, leidde tot een enorme stroom aan reacties. De gemene deler: er is behoefte aan meer dialoog, openheid, verbinding en samenwerking in de klantcontactbranche. Dat overduidelijke signaal willen Chantal Rovers en Anne Hettema, beiden verliefd op het vak, niet negeren. Zij richtten Stichting Een Nieuw Geluid op.

Leg eens uit, hoe ontstond dit idee?

Chantal: Dan moeten we terug naar december 2021. Ik deelde een LinkedIn-post van Follow the Money waarin zij frauduleuze praktijken bij de GGD-afsprakenlijn aan de kaak stelde. Niemand reageerde op die post. Dat deed iets met me. Kort daarna heb ik volledig in emotie nóg een post geplaatst. Dit keer vanuit mijzelf, waarin ik mijn kritiek uitte op de instandhouding van het slechte imago van de klantcontactbranche en dat het tijd is voor nieuwe inzichten en frisse ideeën. Er moet ruimte zijn én blijven om open met elkaar in gesprek te gaan, zodat ook aanstormend talent gemotiveerd blijft om het vak te omarmen.

Ontbreekt het daar nu aan in de branche?

Chantal: Absoluut. Er wordt vrijwel niets georganiseerd voor teamleiders en klantenservicemedewerkers, waardoor hun netwerk beperkt blijft en ze eigenlijk amper geïnspireerd raken. De events díe georganiseerd worden, hebben vaak een hoge toegangsprijzen en worden steeds meer gedomineerd door leveranciers. Zij krijgen er een podium om te vertellen hoe slim en efficiënt hun tools en dienstverlening zijn, maar het gaat daardoor niet meer over de inhoud van ons vak.

Waarom zijn een open dialoog en netwerk zo belangrijk?

Anne: Omdat we ook aan jong talent willen laten zien hoe gaaf het is om in deze branche te werken. Hoewel het om ongeschoold werk gaat, moet je behoorlijk getalenteerd zijn. Eigenschappen als empathisch en analytisch vermogen zijn essentieel. Bovendien moet je in verschillende systemen kunnen werken. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Toch wordt er door de buitenwereld op dit werk neergekeken. Dat is absoluut niet terecht.

Betekent dat ook dat jullie het imago van de branche willen verbeteren?

Chantal: We hebben niet de illusie dat we dat met onze stichting voor elkaar krijgen. Maar het is wel zonde dat het vak ondergewaardeerd wordt. Als ik op een feestje vertel dat ik op een klantenservice werk, krijg ik reacties die niet stroken met de realiteit. Mensen denken dat het dom werk is dat iedereen kan en waar je absoluut geen werkgeluk uit haalt. Dat is zo’n onzin. Ik zit al heel wat jaren in het vak en ik zou niets anders willen.

Zijn jullie bang dat een verkeerd beeld ook een drempel kan zijn voor de nieuwe generatie?

Anne: Inderdaad. En daarom willen we aanstormend talent een vliegende start geven. Door events te organiseren waar de focus ligt op de inhoud van het vak, nieuwe inzichten en frisse ideeën. Deelnemers bouwen daardoor sneller een stevig netwerk op en worden geënthousiasmeerd om zich binnen het vak verder te ontwikkelen. Ook starten we een traineeship voor getalenteerde, jonge mensen. In dit programma dat zo’n 9 maanden duurt, leren ze meer over zichzelf, het leiderschap en de branche. Aan de hand van site-visits, coaching- en intervisie-sessies leren ze hoe ze het maximale uit zichzelf en hun team kunnen halen.

Hebben het traineeship en de events ook een commercieel belang?

Chantal: Nee, wij zijn hier volledig transparant in. We doen dit op persoonlijke titel en vormen een stichting, dus er is nul commercieel belang. Uiteraard zijn er kosten verbonden aan de events en het traineeship, maar we blijven volledig weg van commerciële activiteiten en sponsoring. Ook de ambassadeurs die de trainees begeleiden, doen dit op persoonlijke titel. Alles is gericht op de inhoud.

Hebben jullie vertrouwen in het succes van de stichting?

Chantal: Ja, dat hebben we zeker, maar het is ook spannend. Want in de afgelopen maanden hebben veel mensen ons laten weten dat ze ons steunen, maar nu komt het erop aan. Dit is het moment van de waarheid: staat de branche écht open voor een nieuw geluid?

Verder lezen