1 oktober 2024

Het servicebureau van KNGF Geleidehonden is er voor hond, cliënt en pleeggezin

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, bij KNGF Geleidehonden hebben de medewerkers een kantoorhond. Meerdere zelfs. “Op onze afdeling zijn er vaak net zoveel honden als collega’s aanwezig”, zeggen Yvette Krooder en Anita Kerdijk van het servicebureau van KNGF. Met Dierendag voor de deur geven ze een kijkje in het klantcontact van deze 89 jaar oude en koninklijke organisatie.

Yvette Krooder van het servicebureau van KNGF Geleidehonden.
Yvette Krooder. Foto: KNGF Geleidehonden.

KNGF Geleidehonden leidt honden op voor mensen met een beperking. Zo’n hond vergroot de wereld én zelfstandigheid van deze mensen. Het servicebureau vangt alle ‘klantcontacten’ met cliënten, pleeg- en fokgastgezinnen op. Yvette doet dat met drie collega’s voor cliënten, Anita pakt met vier collega’s het klantcontact met de pleeg- en fokgastgezinnen op.

‘Het echte leven’

Anita: “Pleeggezinnen zijn voor KNGF Geleidehonden heel belangrijk. We fokken zelf een groot aantal van onze honden. Die gaan na 7,5 week naar een pleeggezin, dat ze een jaar lang opvoedt. Socialiseren, gehoorzaamheidstraining: de jonge honden leren daar het echte leven kennen.”

Anita werkt al vijftien jaar bij KNGF, Yvette zeventien jaar – “We blijven al lang plakken, hier”. Yvette: “Het mooiste aan ons werk is de connectie tussen hond en mens. Een van de onderdelen van mijn werk is dat ik cliënten bel als er een hond voor hen beschikbaar is. Ze staan daarvoor op een wachtlijst, dus je begrijpt dat er bij zulke gesprekken altijd emotie komt kijken. De ene valt stil, de ander huilt en weer een ander springt door het huis van geluk. Op die momenten brengen we twee levende wezens bij elkaar. Dat is heel speciaal.”

Medische vragen

Yvette legt uit waarvoor cliënten contact opnemen met het servicebureau. “Dat is heel breed en gaat van kleine dingen als een kapot tuig tot medische zaken, zoals een hond met diarree. Bij medische zaken kijken we hoever wij ze kunnen helpen, en wanneer we ze doorverwijzen naar een dierenarts.” Contact gaat voornamelijk via telefoon en mail. Al zien Anita en Yvette dat het gebruik van WhatsApp op specifieke momenten een praktische aanvulling kan zijn.

Ook de pleeggezinnen bellen over medische zaken naar het servicebureau. Anita: “Ze bellen vooral met vragen over de opvoeding van de hond. Want daar draait het bij hen grotendeels.”

Vertrek is een emotioneel moment

Momenteel heeft KNGF 653 honden ‘in functie’ rondlopen bij mensen met een beperking. Daarnaast verblijven er nu ruim 200 honden bij vrijwilligersgezinnen; onze puppypleeggezinnen en fokgastgezinnen. Op het moment dat de pleeggezinnen na ruim een jaar afscheid nemen van een hond, staat KNGF ze altijd extra bij. “Na dertien tot vijftien maanden bij het gezin komen de honden terug bij ons voor hun opleiding. Eerst de basisopleiding. Daarna een specifieke opleiding tot hulphond voor iemand met een lichamelijke beperking, met een visuele beperking, oud-geüniformeerden met PTSS of tot assistentiehond voor kinderen met een motorische of visuele beperking”, vertelt Anita.

Anita: “Als de honden terug naar KNGF komen, betekent dat een definitief afscheid van het pleeggezin. Dat is altijd een emotioneel moment. Dan staan we de gezinnen extra bij. We laten ze vóór het afscheid de hondenschool zien, zodat ze weten waar hun dier terechtkomt. Na de eerste nacht op school, bellen we altijd hoe dat ging. En tijdens de basisopleiding geven we elke twee weken een update.”

Empathie is een belangrijke eigenschap op het servicebureau van KNGF Geleidehonden

Gevoel voor de situatie en empathie zijn twee belangrijke eigenschappen van medewerkers van het servicebureau, zeggen Anita en Yvette. “Pleeggezinnen bellen ook weleens omdat ze moeite hebben met de opleiding. Dan blijkt dat die ogenschijnlijk schattige pup ineens in allerlei spullen bijt. Wij moeten snappen dat dat kan gebeuren en hoe je je dan voelt. Op zo’n moment kunnen we niet zeggen: ‘Dit had je van tevoren kunnen bedenken’.”

Anita en Yvette bouwen een band op met de pleeggezinnen en de cliënten. “We hebben over een langere periode contact met ze; zolang ze een hond van ons hebben. Daardoor leer je iemand goed kennen. Dat maakt dit werk heel mooi.”

Liefde voor honden

Zelf hebben ze ook een hond, uiteraard zou je bijna zeggen. Yvette heeft er één, Anita drie. Yvette: “Wil je ons werk kunnen doen, dan moet je liefde voor honden hebben. En kennis van het dier. We moeten begrijpen waarover mensen ons bellen en mailen en ze gericht advies geven. Daarom moeten we ook goed kunnen luisteren. Naar wat mensen vertellen én naar wat ze indirect zeggen.”

Een van de voordelen van werken bij KNGF Geleidehonden is dat je je eigen hond mee naar het werk mag nemen. Die lopen er dan ook elke dag volop. Al ver voordat de kantoorhond een modeverschijnsel werd in werkend Nederland, had KNGF ze al. “Al zitten we hier zeker niet hele dagen met honden te knuffelen, hoor”, zeggen Yvette en Anita. “Er zijn zeker speelkwartiertjes, maar grotendeels van de dag zijn wij gewoon aan het werk en liggen de kantoorhonden lekker te rusten”, zeggen ze lachend.

Verder lezen