22 november 2022

Zieltjes winnen voor het goede doel: oprecht of manipulatie?

Veel goede doelen schakelen voor het werven van donateurs een salesbureau in dat op straat of aan de deur mensen benadert. Een lucratieve business. Follow the Money deed uitgebreid onderzoek naar de dubieuze praktijken van deze commerciële bureaus en sprak met zo’n 35 oud-wervers van 8 verschillende bedrijven. Dit zijn de opvallendste uitkomsten.

Er bestaat een zeer dunne scheidslijn tussen goed verkopen en emotionele chantage.

Paupers en tokkies

Er wordt gericht getraind op het werven van specifieke doelgroepen, zoals ‘rijke mensen’, ‘oude mensen’ en ‘paupers en tokkies’. De wervers wordt aangeleerd welke argumenten passen bij welk type donateur en hoe ze zich erin moeten ‘vastbijten’ en ‘rammen’.

Ruim 65 miljoen eigen vermogen

De salesbureaus maken absurd veel winst met hun activiteiten. Van 16 eigenaren was een jaarverslag van hun persoonlijke holding beschikbaar: zij verzamelden totaal 65,1 miljoen euro aan eigen vermogen. De negen jongste eigenaren hebben zeker 40 woningen. Overigens geven zij zelf aan dat deze inkomsten niet alleen afkomstig zijn van goede doelen.

Toppers en floppers

Wervers worden gepusht om echte ‘salestijgers’ te worden. Zo gaan er verhalen rond dat de namen van ‘toppers’ en ‘floppers’ een publiekelijke ‘ere’-plek krijgen. De slechtste wervers van de dag moesten zelfs een hete peper eten om ‘de sales te pushen’.

Emotionele chantage

Er wordt door wervingsbureaus ingespeeld op persoonlijke donateursemoties, wat ook als emotionele chantage kan worden gezien. Zo wordt aan donateurs gevraagd of zij iemand kennen die is overleden aan een bepaalde ziekte of aandoening, waarbij het goede doel júist geld inzamelt voor onderzoek of behandeling van zo’n ziekte. Ook worden er foto’s getoond van kinderen in erbarmelijke omstandigheden, waardoor donateurs uit schaamtegevoel moeilijk ‘nee’ durven te zeggen.

Paaien en scoren

Wervers worden door de bureaus verleid met bonusstructuren waardoor jonge wervers tot het uiterste gaan. Ook zijn er wilde feesten, snoepreisjes en sales- en recruitmentgames om de jongeren te paaien. In de heersende ‘haantjescultuur’ draait het vooral om geld en scoren.

Over het onderzoek

Naast de interviews met oud-wervers en commerciële bureaus zette Follow The Money een enquête uit onder goede doelen en bestudeerden zij tientallen interne mails en documenten, zoals salespresentaties en -trainingen en communicatiehandleidingen. Het complete artikel (let op: het is premium content) is hier te lezen.