10 juli 2023

Webshops misleiden consumenten met valse aftelklokjes: ‘Nog 3 uur over’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat tientallen webshops consumenten misleiden met aftelklokjes voor aanbiedingen. Deze bedrijven doen alsof een aanbieding vervalt zodra de tijd op is, maar dat is niet waar.

Aftelklokjes webshops zijn vaak misleidend.

Aftelklokjes misleidend

Na grondig onderzoek heeft de toezichthouder 41 webwinkels op de vingers getikt. Op deze websites verschenen timers met de mededeling dat het ‘speciale’ aanbod zou verlopen zodra de tijd verstreek. Bijvoorbeeld: ‘U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren.’

Echter, na het verstrijken van de tijd bleek de aanbieding nog steeds geldig te zijn. Sommige webshops toonden zelfs een nieuwe aftelklok met nog lagere prijzen.

Verleiden mag, misleiden niet

Verleiden mag, misleiden niet Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, benadrukt dat dergelijke praktijken verboden zijn. “Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.” Potentiële klanten worden onterecht onder druk gezet om een aankoop te doen.

Naast de valse aftelklokken worden consumenten ook op andere manieren misleid, zoals door automatisch ingevulde opties of velden. ACM verwijst naar al deze tactieken als ‘dark patterns’, gedragsbeïnvloedende technieken die inspelen op de impulsieve reacties van consumenten en hen verleiden tot aankopen die niet in hun voordeel zijn.