16 februari 2023

Teleperformance boekt in 2022 recordwinst van 1,3 miljard

Teleperformance heeft vandaag nabeurs haar jaarcijfers over het boekjaar 2022 gepresenteerd.

Teleperformance (TP) is in haar eigen woorden: “een toonaangevende aanbieder van uitbestede digitale geïntegreerde zakelijke diensten” (oftewel: een groot, internationaal facilitair callcenter, in Nederland een Top 3 speler).

Teleperformance verzorgt in de Benelux en Suriname klantcontactdiensten voor opdrachtgevers zoals o.a. bol.com, Samsung en Wehkamp, en is beursgenoteerd aan de Euronext in Parijs.

In het jaar 2022 heeft Teleperformance wereldwijd een omzet gerealiseerd van 8,2 miljard euro met een EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) van 1,3 miljard euro.

Deze cijfers werden gerealiseerd met ruim 410.000 medewerkers in 91 landen, waarvan ongeveer de helft remote werkt.

Oprichter en CEO van TP Daniel Julien geeft een toelichting bij de cijfers: “In een onzekere economische- en geopolitieke omgeving, weerspiegelt deze solide prestatie de aantrekkingskracht en veerkracht van ons bedrijfsmodel, dat gebaseerd is op een positionering als partner die organisaties en overheden helpt bij het stimuleren van digitale transformatie.

Effect wegvallen corona-werk

Teleperformance heeft in Nederland in 2022 nog substantiële omzet gehaald uit het corona-gerelateerd belwerk. Inmiddels is die extra werkstroom nagenoeg geheel weggevallen.

Het persbericht zegt hierover: “The like-for-like decline in revenue is linked to the sharp decrease in the contribution from Covid support contracts in the Netherlands, the United Kingdom, France and Germany” en: “The margin decline was mainly due to the sharp falloff in the contribution from Covid support contracts which had a very positive impact on the region’s margin in 2021, notably in France and the Netherlands”.

Kortom: het wegvallen van het corona-werk, heeft een duidelijke negatief effect op de omzet en marge van de Teleperformance operatie in Nederland.

Het volledige effect daarvan zal pas volgend jaar te zien zijn in de jaarcijfers over 2023. Mogelijk wordt het wegvallen van corona-omzet, voor een deel gecompenseerd door de toegenomen vraag naar offshoring naar Suriname, in de actueel krappe Nederlandse arbeidsmarkt.

Tegelijkertijd heeft het Hof recent geoordeeld dat Teleperformance in Nederland met terugwerkende kracht de bonussen van werknemers die van 2014 tot en met 2016 bij het bedrijf werkten, alsnog moet uitbetalen. Lees hier alles over deze uitspraak van het Hof.

We zullen de ‘performance’ van Teleperformance blijven volgen.

Lees hier het hele jaarverslag.