1 augustus 2025

Van blunder tot pr-succes: winkel buigt ‘staplegate’ om in iets moois

Wat doe je als een medewerker per ongeluk een gloednieuwe spelcomputer beschadigt op de dag van de wereldwijde lancering? De Amerikaanse winkelketen GameStop laat zien hoe je van een kardinale blunder een sterk customer experiencemoment en een succesvolle liefdadigheidsactie maakt.

Stapelgate, Gamestop
Beeld gemaakt met AI.

Op 18 juli 2025 ging het wereldwijd trending: een werknemer van GameStop op Staten Island (New York) had de kassabon van een klant met een nietmachine vastgeniet aan de doos van de nieuwe Nintendo Switch 2. Helaas voor hem en de klant, het nietje doorboorde ook het scherm van de Switch. Het overkwam de medewerker niet één keer; verschillende klanten meldden zich met een beschadigde console.

Staplegate gaat viraal

De gebeurtenis werd op sociale media al snel omgedoopt tot #Staplegate. GameStop had kunnen kiezen voor wollige statements of stille excuses, maar koos voor een opvallend andere route. De bewuste nietmachine én het nietje gingen onder de hamer voor het goede doel.

De veiling leverde 250.000 dollar (ongeveer 215.000 euro) voor Children’s Miracle Network Hospitals, een organisatie in de VS en Canada.

GameStop koos dus niet voor de goedkoopste oplossing, maar voor een menselijke, publieke én impactvolle aanpak. Klanten kregen direct een vervangende console, maar de organisatie ging een stap verder door transparantie en creativiteit te combineren. “Laten we dit beschouwen als onze versie van het nemen van onze verantwoordelijkheid als bedrijf”, aldus een woordvoerder van GameStop tegen Business Insider.

Bron: AD.nl

Verder lezen