
TUI lanceert Lena, AI-influencer: wat zijn de reacties?
Reisorganisatie TUI introduceert Lena: een door AI-gestuurde influencer. Deze virtuele content creator inspireert en informeert reizigers over bestemmingen wereldwijd. Lena deelt reistips, foto’s en aanbevelingen via sociale media en het blog van TUI. Volgens TUI kan Lena ‘een nieuwe dimensie toevoegen aan de manier waarop we reizen ontdekken en beleven’.

Lena is ontwikkeld door AI-contentbureau Trojan Monkeys. “Door AI, zoals nu met Lena, te omarmen kunnen merken sneller inspelen op de wensen van hun klanten, maar hen daarnaast ook actief betrekken. Dat is naast een technologische innovatie een verschuiving naar een meer dynamische klantbeleving”, aldus creative director Auke van Rossum.
Wisselende reacties op AI als reisadviseur
De introductie van AI-explorer Lena door TUI riep uiteenlopende reacties op. Is het een slimme marketinginnovatie die reiscontent schaalbaar en efficiënt maakt? Kan een AI-personage een authentieke reiservaring wel overbrengen? En kan AI de persoonlijke touch van menselijke reisadviseurs überhaupt vervangen?
TravelPro benadrukt dat TUI met Lena inspeelt op de groeiende acceptatie en voordelen van AI-technologie. ‘Lena heeft de capaciteit om razendsnel op meerdere locaties ter wereld te zijn en biedt daarmee een dynamische en actuele blik op diverse bestemmingen. Hoewel Lena zelf virtueel is, maakt ze gebruik van echte beelden om de schoonheid en cultuur van verschillende plekken over de hele wereld te laten zien.’
Creatief strateeg Léon vindt dat het concept stuit op fundamentele tegenstrijdigheden. Hij schrijft op LinkedIn: ‘Als virtuele influencer belooft Lena authentieke reiservaringen, terwijl ze zelf niet reist. En hoewel ze zelf geen CO₂-uitstoot veroorzaakt, moedigt ze anderen juist aan om dat wél te doen.’
‘Lena is een indrukwekkend voorbeeld van hoe AI onze wereld kan verrijken, maar laat ook zien hoe moeilijk het is om AI geloofwaardig in te zetten in een domein dat draait om authenticiteit. Reizen belooft échte ervaringen, échte mensen en échte plekken. Hoe simuleer je dat met een AI-gestuurde influencer zonder de kernwaarden van je merk te ondermijnen?’
En er klinkt meer kritiek. Zoals op Setup.nl, platform voor een technologie-kritische samenleving. “TUI benadrukt dat duidelijk wordt gemaakt dat Lena een AI is, maar hoe bewust zijn consumenten zich hiervan? Lena vertelt geen echte verhalen; het systeem creëert deze illusie. Dit is niet alleen schadelijk voor de reiservaring, maar ondermijnt ook het vertrouwen in de authenticiteit van de content die we consumeren. Het roept de vraag op: moeten we technologie altijd inzetten, zelfs als deze de menselijke connectie verzwakt?”
Tekst gaat verder onder de foto

Volgers niet allemaal positief
En wat vinden volgers van gesponsorde content die door AI is gegenereerd? TUI-volgers op Instagram zijn overwegend negatief over deze ontwikkeling. De reacties lopen uiteen: ‘Let’s go Lena! Lijkt mij mooi als je kan laten zien hoe Tanzania er uit ziet 🏄♂️’, ‘Dit wordt zo’n educatief voorbeeldje hoe je AI niet toepast voor marketingdoeleinden’ en ‘Compleet fout! Waar zijn jullie mee bezig?!’.
AI en de toekomst van klantcontact
Met Lena zet TUI een volgende stap in de integratie van AI binnen marketing en klantcommunicatie. De vraag blijft hoe reizigers gaan reageren op AI-influencers en of zij net zo veel impact kunnen hebben als menselijke reisbloggers. Voor klantcontactprofessionals is het een interessante ontwikkeling: hoe kan AI worden ingezet om klantinteractie te versterken zonder het persoonlijke element te verliezen?
Reactie TUI
We vroegen ook TUI om een reactie. Petra Kok, Head of External Communications & Spokesperson TUI Nederland: “Lena heeft ‘superkrachten’ die ons helpen sneller en makkelijker bepaalde reisinspiratie te bieden. Zo kan zij duizenden foto’s analyseren in een mum van tijd, ze kan op 1 moment op 3 locaties tegelijk in de wereld zijn of een nieuwe bestemming laten zien waar onze eigen content creators of collega’s nog niet zijn geweest. Zij vervangt niemand, zij heeft haar eigen plek in onze contentstrategie.
Het is niet onze intentie om Lena ‘echt’ te laten lijken of conversaties aan te laten gaan met onze doelgroep. Op dit moment is zij vooral in beeld te zien. En Lena is dan weliswaar AI, de beelden van de locaties zijn écht.
Discussie is goed, we hebben daartoe ook uitgenodigd, zeker ook op LinkedIn. Het geeft ons weer inzichten. Het verschilt enorm per social medium hoe er gereageerd wordt. Op Facebook zijn de reacties heel anders dan op Instagram of LinkedIn. Niet elke content is per se voor elk platform. We zullen het dan ook blijven monitoren of het past. En soms is het ook gewoon wennen voor de volgers. Lena’s post over Blue Monday kreeg ook op Facebook veel positieve reacties. En ook latere posts op Instagram laten positieve reacties zien.”