27 februari 2025

KLM lanceert nieuwe AI-tool voor persoonlijk reisadvies. We testen het uit

KLM heeft onlangs een nieuwe AI-tool voor klanten gelanceerd. De ‘GenAI Destination Recommender’ helpt reizigers hun volgende bestemming te kiezen op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Een slimme tool voor real-time reisadvies. Maar werkt het ook? De Klantcontact.nl-redactie zocht het uit.

KLM ontwikkelt AI-tool voor persoonlijk reisadvies
Beeld gemaakt met AI

Hoe werkt het?

Op de website van KLM voer je je reisvoorkeuren in, zoals gewenste activiteiten, klimaatvoorkeuren en budget. De tool analyseert deze input en maakt drie op maat gemaakte reisaanbevelingen. Elke tip geeft actuele informatie over de bestemming, zoals ticketprijzen en weersomstandigheden, waardoor je een weloverwogen keuze kan maken. Desgewenst kun je direct het gewenste vliegticket boeken.

Eerdere AI-initiatieven van KLM

De ‘GenAI Destination Recommender’ is niet het eerste AI-project van KLM. De luchtvaartmaatschappij experimenteert al langer met kunstmatige intelligentie om de klantbeleving te verbeteren. Zo introduceerde KLM eerder ‘Ask Atlas’, een AI-gedreven platform dat gepersonaliseerde reisideeën biedt op basis van de voorkeuren van reizigers. Het platform put daarvoor uit meer dan 60.000 verschillende reistips, en wordt nog verder uitgerold in 40 landen en in 12 talen, meldt Insideflyer.nl.

Ook werkt KLM met AI aan het verminderen van voedselverspilling en het optimaliseren van planningen. Daarnaast testte KLM in 2023 de inzet van ChatGPT voor gepersonaliseerde marketingcampagnes. Tijdens een Valentijnsdagactie konden klanten bijvoorbeeld via een online tool een gepersonaliseerde liefdesbrief laten genereren. Een goed voorbeeld van AI inzetten voor meer relevante, efficiënte en persoonlijke klantinteracties.

Wat vinden wij van de nieuwe AI-tool?

De nieuwe tool van KLM belooft je je nieuwe droombestemming te vinden. De redactie van Klantcontact.nl is benieuwd: hoe goed werkt het écht? We formuleren een uitdagende reiswens en voeren het in:

‘Ik zoek een zonnige bestemming in Europa voor een lang weekend in het voorjaar. De plek moet geschikt zijn voor outdooractiviteiten zoals hiken en fietsen, maar ook een bruisend stadscentrum hebben met cultuur, lokale markten en goede restaurants. Het liefst een minder bekende stad die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer en waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Budget: maximaal €400 voor de vlucht.’

De tool heeft veilige, populaire opties gekozen die grotendeels aansluiten bij onze wensen: Palma de Mallorca, Lissabon en Athene. Palma de Mallorca lijkt de beste match als je echt een balans zoekt tussen natuur en cultuur, terwijl Lissabon de veelzijdigste stedentrip biedt. Athene is geweldig voor cultuur, maar minder voor outdooractiviteiten in directe omgeving.

Het valt op dat de tool vooral voor bekende bestemmingen kiest. Misschien is de tool iets minder gericht op verrassende, minder toeristische opties? Helaas kunnen we niet doorvragen; we krijgen dan drie volledig nieuwe bestemmingen te zien die niet voldoen aan onze eerdere reiswensen.  

Onze conclusie? De nieuwe AI-tool van KLM biedt een gebruiksvriendelijke manier om reisideeën op te doen, met populaire opties die goed aansluiten bij algemene voorkeuren. Ben je echter op zoek naar dat verborgen pareltje? Dan blijft eigen speurwerk voorlopig onmisbaar.

Verder lezen