29 februari 2024

Is dit nou écht hoe je jongeren werft voor klantcontact?

Het werven en binden van de jongere generatie in contactcenters blijkt in de praktijk een lastige opgave. Een van de manieren om de interesse van jongeren (en dan met name uit generatie Z) te wekken is met content op sociale media. De afgelopen maand viel ons oog op een Instagram-account dat deze missie wel héél serieus neemt: Salesenergy. Is dit nou écht de manier waarop je jongeren werft voor banen in klantcontact?

Jongeren in klantcontact. Het blijkt vaak een uitdating. Ons oog viel op een heel opmerkelijke strategie om het toch voor elkaar te krijgen.
Een post op het Instagram-account van Salesenergy.

Wat is Salesenergy?

‘Je krijgt honderd euro als je binnen vijf minuten een sale maakt. Na drie sales mag je draaien aan het rad en kun je een Bol.com-kaart winnen van wel 50 of 100 euro. Verdien honderden euro’s per dag aan commissie.’ Het is een greep uit de uitspraken die het bedrijf doet in de filmpjes op Instagram en TikTok. Iedereen van zestien jaar of ouder kan er zo’n al snel dertig uur per week werken en bakken met geld verdienen. Althans, dat is de belofte.

Financiële prikkels als deze scoren blijkbaar goed onder jongeren. Dat is in ieder geval de verwachting van het telecombedrijfje. Op de redactie gingen echter alle alarmbellen rinkelen. Is dit namelijk wel de meest duurzame, ethisch verantwoorde manier om jongeren van net boven de zestien aan je te binden?

Werving afhankelijk van doelgroep

We vroegen Roel Masselink (directeur van de Klantenservice Federatie) om de nodige context bij deze vraag. “Werken binnen de klantcontactsector is leuk, divers en leerzaam. Binnen de sector zijn er tal van mogelijkheden om aan de slag te gaan. Zowel voor starters op de arbeidsmarkt als mensen die al wat meer werkervaring hebben.”

“De strategie waarmee je nieuwe medewerkers werft, moet vanzelfsprekend passen bij jouw organisatie, maar ook bij de doelgroep waarop je je richt. Jongeren, die een belangrijk arbeidsmarktpotentieel vormen, benader je dan ook waarschijnlijk op andere wijze en via andere kanalen dan andere doelgroepen”, aldus Masselink.

Wees eerlijk en transparant

“Wervingscampagnes mogen van de KSF best nog meer uitstralen hoe leuk, divers en leerzaam het werk is. Hoe en met welke boodschap een organisatie werft is echter primair aan die organisatie zelf. Dit neemt niet weg dat er wat KSF betreft wel degelijk een aantal basisregels zijn waaraan organisaties zich zouden moeten houden”, legt Masselink uit. “Wees eerlijk en transparant over het werk dat iemand gaat doen en wat iemand kan verdienen. Schets hoe het team en de cultuur waarbinnen iemand komt te werken eruit ziet.”

“Schets een breder beeld van de voorwaarden, zoals flexibiliteit in werkuren of werklocatie, en geef een duidelijk beeld van de ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden. Doe in ieder geval geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Dit leidt slechts tot teleurstellingen en medewerkers die snel vertrekken. Dit is volgens KSF nooit een duurzame en verantwoorde wervingsstrategie. Het draagt niet bij aan het imago van vak en zeker niet aan die van jouw organisatie”, aldus Masselink.

Meer lezen over jongeren binnen klantcontact? Lees dan onderstaand interview met Luuk Pouwer van SUSA!