EU-onderzoek naar klantenservice van WhatsApps, Metas en Temus van deze wereld
De toezichthouder voor nieuwe Europese wetgeving doet onderzoek naar hoe online- en techbedrijven hun klantenservice hebben ingericht. De toezichthouder wil dat weten van onder meer Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp), LinkedIn, YouTube, TikTok, Pinterest en X (voorheen Twitter). Het geldt ook voor grote webwinkels. RTL Nieuws schrijft er over.
RLT sprak met Mart Lucas, die vorig jaar maar niet in contact kwam met de klantenservice van WhatsApp. Hij kreeg een melding op WhatsApp dat hij de app niet meer kon gebruiken omdat hij het beleid van WhatsApp zou hebben geschonden. Mart probeerde via de app contact te krijgen met de klantenservice, schrijft RTL, maar hij kreeg iedere keer hetzelfde antwoord terug. Dat het systeem zijn accountactiviteit als schending van de voorwaarden heeft gemarkeerd. En zijn telefoonnummer is geblokkeerd.
Nieuwe Europese regels
Volgens nieuwe Europese regels moeten zulke bedrijven ervoor zorgen dat klanten snel en gebruikersvriendelijke contact kunnen opnemen. Standaard, geautomatiseerde antwoorden mogen niet gebruikt worden. RTL Nieuws sprak met Pieter Wolters, deskundige in dit soort regels. Hij legt uit dat klanten niet mogen blijven hangen in klantcontact via chatbots. Ook constante doorverwijzingen naar FAQ-pagina’s is niet meer toegestaan. “Je moet uiteindelijk een mens te spreken krijgen”, citeert RTL Nieuws hem.
Bron: RTL Nieuws