9 december 2024

ABN AMRO komt met tool om gesprekken te checken op fraude

Twijfel je wel eens of je daadwerkelijk iemand van de bank aan de telefoon hebt? Klanten van ABN AMRO kunnen dit voortaan eenvoudig controleren. De bank komt met een hulpmiddel in de app: Gesprek Check. Hiermee wil de bank oplichtingspraktijken als bankhelpdeskfraude tegengaan.

ABN AMRO komt met checktool

Bij oplichtingspraktijken zoals (bank)helpdeskfraude doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. Door klanten worden dit soort praktijken vaak niet (direct) herkend. Uit recent onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN AMRO blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders niet precies weet wat een bank nooit aan haar klanten vraagt.

Daarom ontwikkelde ABN AMRO de Gesprek Check. Met deze tool kunnen particuliere klanten van de bank eenvoudig direct controleren of ze echt iemand van de bank aan de lijn hebben, en geen mogelijke oplichter.

Check check dubbelcheck

Jorissa Neutelings, Chief Digital Officer bij ABN AMRO, legt op abnamro.nl uit hoe de Gesprek Check werkt. “Een adviseur van ABN AMRO die met een particuliere klant belt, plaatst op dat moment een bericht in Internet Bankieren of in de ABN AMRO-app van de klant. Via die twee kanalen kunnen klanten vervolgens een pop-up zien met de bevestiging dat ze inderdaad met iemand van de bank spreken. Dat is een mooie extra manier waarop klanten op een autonome manier meer controle kunnen inbouwen bij hun bankzaken. Het voorziet echt in een belangrijke behoefte.”

Ook ING biedt klanten checkmogelijkheid

ING kwam begin dit jaar ook met de mogelijkheid voor klanten om te checken of ze daadwerkelijk iemand van de bank aan de lijn hebben. Met de nieuwste versie van de app kunnen ze dat tijdens een telefoongesprek met Check het Gesprek direct controleren.

Bron: ABN AMRO

Verder lezen