23 augustus 2023

TikTok verzorgt fulfilment voor webwinkels

‘Vandaag voor 19 uur besteld, morgen in huis’. Deze belofte komt niet uit de mond van een webwinkel, maar uit die van vreemde eend TikTok. Het sociale mediaplatform lanceert ‘Fulfilled by TikTok’ in het Verenigd Koninkrijk, waardoor TikTok een actieve speler wordt op de e-commercemarkt. Het bedrijf verzorgt vanaf nu de fulfilment van haar eigen verkopers op ‘TikTok Shop’ van A tot Z.

TikTok lanceert 'Fulfilled by TikTok', waardoor het platform een actieve speler wordt op de e-commercemarkt. Is dit een goede ontwikkeling?

Sociale media als webwinkel

Webwinkels die hun TikTok-account koppelden aan TikTok Shop maken daarmee een digitale winkel om spulletjes op het videoplatform te kunnen verkopen. Er zijn drie typen verzenddozen beschikbaar en een brede waaier aan fulfilmentdiensten. Daaronder ook de afhandeling van retouren. Met de lancering van een eigen fulfilmentcentrum fungeert TikTok niet meer enkel als klantenserviceplatform voor bedrijven en instanties, maar ook als zelf opererende webwinkel.

Producten van bepaalde merken of influencers worden gepromoot in een TikTokfilmpje of -livestream. Gebruikers klikken vervolgens op de gelinkte items en komen in de webshop van TikTok terecht. Hij of zij bestelt het product en via Fulfilled by TikTok wordt het pakket verpakt en opgestuurd naar de klant. De beloftes van het nieuwe logistieke fulfilmentsysteem zijn lovend:

De valkuilen: klantcontact en privacy

Wij zouden Klantcontact.nl niet zijn als we geen kanttekeningen bij dit verhaal zouden hebben. Hoewel Fulfilled by TikTok klinkt als een kansrijk initiatief voor zelfstandige makers die hun producten willen verkopen aan hun volgers, heeft het zo zijn valkuilen. Het sociale mediabedrijf is meermaals in opspraak gekomen wegens haar privacyschendingen. Eind vorig jaar bleek de Chinese overheid toegang te hebben tot ontelbare data van TikTok-gebruikers, wat in strijd was met de privacywet.

Daarnaast is lang en breed bekend dat sociale mediaplatformen hun customer service niet altijd op de rit hebben en worden misbruikt voor politieke doeleinden, zoals Facebook en X (het voormalige Twitter). Slechte bereikbaarheid, onpersoonlijk en simpelweg nergens te bekennen. Ondanks de belofte die TikTok maakt (verbeterde klanttevredenheid door toegewijde klantenservicemedewerkers) hebben wij zo onze twijfels. Het initiatief klinkt in eerste instantie veelbelovend voor authentieke makers en kleine bedrijven. Maar: eerst zien, dan geloven.