Primeur in Nederland: hologram helpt klanten Eindhovense apotheek
Aan een hologram je vragen stellen over je medicijnen. Apotheek Stroomz Strijp in Eindhoven heeft vanaf maandag 8 juli de landelijke primeur. Een digitale assistente beantwoordt vanaf een groot videoscherm vragen en legt bijvoorbeeld uit hoe medicijnen gebruikt moeten worden. Echt personeel is op de locatie niet meer aanwezig.
Volgens Stroomz is de innovatie nodig omdat er in Eindhoven steeds meer mensen wonen. Die worden steeds ouder en hebben daarom meer zorg nodig. Maar er zijn niet genoeg apothekersassistenten om iedereen te helpen. ‘We willen wel dat u uw medicijnen bij u in de buurt kunt blijven halen. Daarom moeten wij de apotheek op deze manier verbouwen en veranderen’, aldus de apotheker op zijn website over het hologram.
Meest voorkomende gesprekken via hologram
Manager Pim Poels van Stroomz vertelt bij Omroep Brabant hoe het hologram werkt. “We hebben gekeken waar veel gesprekken over gaan. Die meest voorkomende gesprekken hebben we uitgewerkt en worden nu door de digitale assistente vanaf een videoscherm met jou gevoerd.”
Als een klant geen goed antwoord krijgt van het hologram, dan zit er een apothekersassistente van vlees en bloed klaar om op afstand bij te springen. Die verschijnt in beeld en helpt de bezoeker verder. Mocht de cliënt behoefte hebben aan privacy, dan kan het gesprek in een aparte spreekruimte gevoerd worden.
Ondertiteling via Google Translate
Het hologram kan in verschillende talen worden geprogrammeerd. Handig voor een stad als Eindhoven, met inwoners van 189 verschillende achtergronden, becijfert Omroep Brabant. Het hologram spreekt tot nu toe Nederlands, Engels, Spaans, Turks en Arabisch. Via Google Translate wordt een gesprek tussen patiënt en hologram in elke gewenste taal ondertiteld.