Nieuwe functie in ING-app gaat heldeskfraude tegen: ‘Check het Gesprek’
De ING voegt binnenkort een nieuwe functie toe in de bankierenapp: Check het Gesprek. Het doel: criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers ontmaskeren en voorkomen dat klanten geld verliezen aan bankhelpdeskfraude. Klanten kunnen met de functie verifiëren of de persoon aan de andere kant van de lijn daadwerkelijk een medewerker van de bank is.
ING checkt het gesprek
Stel dat iemand namens de ING met een klant belt en zegt dat er iets mis is met zijn of haar rekening of betaalpas. Dan willen klanten eerst zeker weten dat ze echt met iemand van de bank spreken, voordat ze persoonlijke informatie doorgeven. Met de functie ‘Check het Gesprek’, die vanaf 16 april beschikbaar is in de ING-app, is dat binnenkort te controleren.
In de app verschijnt onder het inlogscherm een nieuwe knop met de tekst ‘Belt ING? Check het gesprek’. Wanneer de klant wordt gebeld, leidt deze knop naar een nieuw scherm waar de klant zijn eigen telefoonnummer kan invoeren. Vervolgens wordt direct in het belsysteem van de bank gecontroleerd of er daadwerkelijk een medewerker contact opneemt met de klant.
Indien het telefoongesprek verdacht blijkt te zijn, wordt de klant meteen geïnstrueerd om op te hangen en de ING-alarmlijn te bellen.
Bankheldeskfraude een groot probleem
Adine Wempe, directeur Fraude bij ING, benadrukt de ernst van bankhelpdeskfraude. “Criminelen weten onze klanten helaas regelmatig via babbeltrucs te overtuigen dat hun geld niet veilig is. Ze kunnen zich daarbij voordoen als ING om klanten over te halen om geld over te maken of hun pas af te geven.”
Hoewel de Nederlandse Vereniging van Banken meldt dat de schade door bankhelpdeskfraude afneemt, bedroeg deze vorig jaar nog steeds 28 miljoen euro. Het blijft een aanzienlijk maatschappelijk probleem, aldus de vereniging, dat alleen kan worden aangepakt door gezamenlijke maatregelen van alle betrokken partijen.
Lees ook: