Zo zet je TikTok in bij het werven van nieuwe KCC-medewerkers
De tijd dat organisaties niet aan arbeidsmarktcommunicatie hoefden te denken, ligt al een tijdje achter ons. Wie nieuwe medewerkers wil aantrekken, ontkomt niet meer aan employer branding. En organisaties zoals klantcontactcentra die jonge mensen zoeken, moeten serieus overwegen dat te doen via TikTok. Klantcontact.nl vroeg Esther Goos van social media & influencer agency Scooperz hoe je dat aanpakt.
Jarenlang was het voor organisaties voldoende om zich alleen te focussen op de marketing van hun producten of diensten. De arbeidsmarkt was er een van veel aanbod; het vinden van werknemers was zo lastig niet.
Anders kijken naar werk
De krapte op de arbeidsmarkt en de komst van Generatie Z op die arbeidsmarkt hebben dat helemaal omgedraaid. Er zijn vacatures genoeg en Generatie Z kijkt anders naar werk en werkgevers dan eerdere generaties. “Deze generatie gaat niet zomaar ergens werken. Er is aanbod genoeg, dus waarom zou iemand voor jouw organisatie kiezen? Dat is de centrale vraag in employer branding. Dat gaat verder dan een functieprofiel en primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gaat om de cultuur van je organisatie, wat jouw bedrijf uniek maakt, welke mensen er werken, wat de groeimogelijkheden zijn en welke plek werk en organisatie kunnen innemen in de levens van medewerkers”, zegt Goos.
Gen Z en TikTok
TikTok is een ideaal platform om die aspecten te laten zien. Een snelgroeiend socialmediaplatform dat naast jonge gebruikers tot 25 jaar ook steeds oudere gebruikers krijgt. Veel werkgevers weten de weg naar TikTok steeds beter te vinden in het kader van employer branding. Goos: “Wij zetten zelf ook TikTok in voor het aantrekken van nieuwe collega’s. Het heeft met name op Gen Z een enorm aanzuigende werking.”
Hoe pak je employer branding op TikTok aan?
Goos onderscheidt drie verschillende aanpakken.
1. User generated content – eigen medewerkers op TikTok
Goos: “Bij deze aanpak formeer je een kernteam van medewerkers die het leuk vinden om video’s te maken voor TikTok. Zij zijn je ambassadeurs en stimuleren anderen om te solliciteren bij je organisatie door wat ze laten zien. Die kerngroep ga je faciliteren. Dat kan op tal van manieren, zoals met ideeën voor onderwerpen, een contentplanning, camera- en editwerk. Met die groep denk je ook na over wie je bent als werkgever. Hoe het is om bij jou te werken en hoe kunnen die aspecten uitgelicht worden? Dat kan ook gaan over de sneakercollectie van je personeel. Dat lijkt misschien oppervlakkig, maar kan er wel voor zorgen dat kijkers een connectie voelen met je organisatie. De inzet van dit team kan zich als een olievlek door je organisatie verspreiden waardoor je content en je aanwezigheid organisch groeien.”
2. Een Werken bij-account – Communicatieafdeling is leidend
Via deze aanpak houd je je TikTok-content geheel in eigen hand en heeft de marketing- of communicatieafdeling de regie. Betrek in de video’s je team. Het hoeven geen video’s met grappige dansjes te zijn, maar ze moeten wel passen bij het platform. Goos: “Begin met regelmatig posten. Vandaaruit kun je bepalen of je gaat adverteren voor extra bereik of je account organisch laat groeien.”
3. Betaalde campagnes met influencers
Aanpak drie gaat uit van de inzet van influencers die via storytelling het verhaal van jouw organisatie voor het voetlicht brengen en laten zien hoe het is om voor jou te werken. Zo maakte Scooperz een campagne voor een facilitair contactcenter waarbij influencer Boaz naar Portugal ging om te kijken hoe het is om daar te werken in een KCC. Als reporter deed hij verslag op zijn eigen accounts.
Deze aanpak is volgens Goos met name aan te raden als een organisatie ineens een flink aantal vacatures in te vullen heeft. Goos: “Via een influencer met de juiste volgers, kun je heel snel een grote doelgroep bereiken.”
Is er een voorkeursaanpak?
Goos adviseert om met de eerste of tweede aanpak te beginnen. “Als je organisatie een hoog pr-risico heeft en er online al veel over je gezegd en geschreven wordt, óf als je toch al actieve TikTokkers onder je medewerkers hebt, dan zou ik beginnen met user generated content. Bijvoorbeeld mini-vlogs ‘Een dag uit het leven’, een bekend fenomeen op TikTok. Daar kunnen kijkers al een match ervaren met de bedrijfscultuur.”
Heb je onder je personeel nog niet veel actieve Tiktokkers, dan adviseert Goos om te starten met een Werken bij-account. “De stap van niet Tiktokken naar Tiktokken over je werkgever is namelijk best groot. Dan kun je beter zelf de regie nemen en vanuit een bedrijfsaccount je aanwezigheid op TikTok uitbouwen.”
Blijf altijd in de stijl van TikTok
Zo lang je de video’s maar in de stijl van het platform maakt, zegt Goos. “De TikTok-kijker prikt heel snel door commerciële video’s heen. Sla employer branding via TikTok niet plat tot een arbeidsmarktcampagne. Dat past niet bij TikTok. Oprechtheid wel.”
Specifieke onderwerpen voor video’s over klantcontactcentra
Goos geeft tot slot enkele onderwerpen waar klantcontactcentra aan kunnen denken bij de invulling van hun TikTok-video’s. “Inhouse KCC’s kunnen zich bijvoorbeeld richten op de doorgroeimogelijkheden binnen een organisatie. Facilitaire centra kunnen focussen op flexibiliteit. Waarbij ze jonge zzp-ers targetten en laten zien dat ze naast het opzetten van hun eigen business ook een aantal dagen in de week op een klantcontactcentra kunnen werken en zo verzekerd zijn van een vast inkomen.”
Kun je als KCC nog zonder TikTok als je op zoek bent naar personeel? Goos: “Ik hoor uit die markt dat veel organisaties, voornamelijk facilitaire centra, continu flinke hoeveelheden vacatures in te vullen hebben. Het is zeker mogelijk zonder de inzet van TikTok, maar ik zie het als een gemiste kans.”