22 november 2022

Hoe vind, bind en behoud je jonge werknemers (Generatie Z)?

Ze zijn in totaal met 2,7 miljoen – 16 procent van de Nederlanders – en gaan steeds meer een stempel drukken op de arbeidsmarkt. Generatie Z bemant inmiddels een belangrijk deel van de arbeidsplaatsen en zal ook de komende jaren nog in het middelpunt van de werving en selectie van elke organisatie staan. Hoe bind en behoud je deze generatie in jouw klantcontactcenter?

man holding phone white using MacBook
Gen Z wil eigen werktijden en -locaties kunnen bepalen. Deze groep gaat voor levensgeluk: je werkt om te leven, niet andersom.

Wat vindt Generatie Z belangrijk?

Om de antwoorden op die vragen te vinden is het van belang om te weten wat deze generatie wil. Daarover verschenen inmiddels tal van onderzoeken en deden evenzoveel experts hun zegje. Enkele highlights daaruit, die een algemeen beeld schetsen van wat Gen Z (geboren tussen grofweg 1995 en 2010) wil, in willekeurige volgorde:

Levensgeluk

Gen Z wil eigen werktijden en -locaties kunnen bepalen, is niet bereikbaar buiten werktijden, maar vindt het echt niet erg om in het weekend uren te maken. Deze groep gaat voor levensgeluk: je werkt om te leven, niet andersom. ‘Meer dan de helft van generatie Z zegt dat ze hun baan zouden opzeggen als het hen ervan weerhield om van het leven te genieten. Bijna twee op de vier van de jongeren zeggen daarbij dat ze liever werkloos zijn dan ongelukkig in een baan’, concludeert Randstad na eigen onderzoek. Geef ze dus de ruimte om dat werk- en levensgeluk te vinden, zoals met flexibele werktijden en -locatie. Volgens Sectoronderzoek 2020-2021 geeft 80% van de ondervraagden aan dat de visie op thuiswerken (sinds de coronacrisis) bij klantcontactcentra positief is veranderd.

Hoe bind je Generatie Z?

Er wordt weleens gezegd van Generatie Z dat ze niet zo betrokken zijn, niet erg geïnteresseerd in de wereld om hen heen, maar meer in hun smartphone en online aanwezigheid. Schijn bedriegt. Juist via die smartphone weet Generatie Z dondersgoed wat er speelt. En belangrijker, ze vormen er hun mening over zaken die spelen in de wereld en leren er echt van nep te onderscheiden. Ze prikken zo door greenwashing heen en zoeken doelbewust naar werkgevers die aansluiten bij hun purpose. Ze kijken scherp naar de maatschappelijke bijdrage van werk én betekenisvol werk wordt steeds hoger aangeslagen. 37 procent van Generatie Z zei ‘nee’ tegen een baan, omdat die niet aansloot bij hun eigen waarden, aldus onderzoek van Deloitte. Het is dus essentieel dat je als organisatie nadenkt over je verhaal en daarin oprecht bent.

“Zorg voor interactie, bij voorkeur via WhatsApp (Gen Z belt niet). Als je dan beet hebt, is een kandidaat echt bereid om naar je toe te komen voor een verdere kennismaking.”

Let’s talk about money

Tijdens dat gesprek gaat het wat betreft Gen Z ook over salaris en de juiste arbeidsvoorwaarden. Want net als andere generaties, vindt ook deze groep dat een van de belangrijkste aspecten van werk. Al zit er tussen die generaties zeker verschil in de voorkeur voor bepaalde arbeidsvoorwaarden. Zo heeft Gen Z behoefte aan een goede coach op het werk en een duidelijk carrièrepad.

Hoe behoud je Generatie Z?

Met het aantrekken van Generatie Z mag de eerste horde dan genomen zijn, het behouden van deze groep medewerkers is ook geen sinecure. Juist deze organisatie kijkt continu om zich heen om te zien bij welke organisatie het gras groener is (lees: er meer werkplezier te beleven valt). Aan het behoud van deze generatie zul je dus continu moeten werken. Dat hoeft overigens geen al te grote moeite te zijn.

Een aantal zaken is belangrijk:

Maak het Persoonlijk en op maat

Generatie Z is gericht op persoonlijk contact. In een gesprek met een van je Z-medewerkers is het van belang dat je luistert naar wat hij of zij specifiek wil. Generaliseren werkt bij deze generatie niet. Ga met elke Gen Z’er in gesprek over zijn individuele wensen en doelen en faciliteer een loopbaanpad-op-maat.

Bied ontwikkelingsmogelijkheden en perspectief

Vooral jongeren vinden hun ontwikkeling belangrijk: 70 procent van de 18- tot 24-jarige werknemers zegt loopbaangroei relevant te vinden, blijkt uit onderzoek van Randstad. Faciliteer die groei via trainingen en workshops en maak groei inzichtelijk. “Zet in op ontwikkelperceptie”, adviseert Careerwise. “Het laten ervaren en inzien van persoonlijke groei is net zo belangrijk als de groei zelf. Werken aan hun ontwikkelperceptie is een simpele en betaalbare oplossing om jongeren te binden en te blijven boeien én om een leerklimaat te creëren met een sneeuwbaleffect richting de lerende organisatie.”