7 september 2023

Dit zijn de 3 beste klantenservices van energiebedrijven in Nederland

Er zijn aanzienlijke variaties in de klantenservices van verschillende energieleveranciers in Nederland, zoals blijkt uit een analyse van bijna 6.000 reviews op energievergelijk.nl onder 50 energieleveranciers. Gemiddeld kreeg de klantenservice van alle onderzochte bedrijven een 6,9 als rapportcijfer. Over welke energiebedrijven zijn klanten het meest tevreden? En over welk bedrijf het minst?

Over welke klantenservices van energiebedrijven zijn klanten het meest tevreden? En over welk bedrijf het minst?
Over welke klantenservices van energiebedrijven zijn klanten het meest tevreden? En over welk bedrijf het minst?

Klantenservice energieleveranciers top 3

En de winnaar is… United Consumers. Dit bedrijf staat bovenaan met een indrukwekkend cijfer van 9,0, gebaseerd op 170 recensies. Kort daarop volgt Pure Energie uit Enschede met een respectabele score van 8,9 op basis van 30 beoordelingen.

De internationaal bekende Engie, afkomstig uit Frankrijk, bekleedt de derde plaats met een score van 8,6, gebaseerd op 149 recensies. Het is opmerkelijk dat United Consumers en Engie samenwerken bij de inkoop van energie. De top drie bestaat dus uit United Consumers, Pure Energie en Engie.

Wat zeggen klanten?

United Consumers wordt met name geroemd vanwege de ‘uitstekende service, duidelijke communicatie en concurrerende energieprijzen’. Ook zijn klanten erg te spreken over het spaarsysteem van de leverancier.

Pure Energie wordt door haar klanten aangeprezen als een ‘zeer duurzame energieleverancier met een zeer goed bereikbare en prettige klantenservice’. Het bedrijf kent veel loyale klanten.

Engie staat onder haar klanten bekend als ‘een correct bedrijf dat haar afspraken nakomt. De klantenservice is vriendelijk en bijna altijd goed bereikbaar.’ Ook de duidelijk app van Engie wordt veel geprezen. Op plek vier is energieleverancier Delta (8,4) geëindigd en de vijfde plek gaat naar Essent (8,3).

De slechtst beoordeelde leveranciers

De energiebedrijven die het slechts scoren zijn DGB Energie (3,4), Zelfstroom (3,5), HEM (4,0), Shell Energy (5,2) en Coolblue Energie (5,2). De grootste energiebedrijven in Nederland scoren als volgt:

Over het onderzoek

‘Bij het waarborgen van de kwaliteit van dit onderzoek zijn alleen leveranciers met ten minste 25 beoordelingen in overweging genomen’, aldus Energievergelijk.nl. ‘De beoordelingen zijn verzameld over een periode van 8 jaar, van 2015 tot 2023. Hierbij zijn dynamische energieleveranciers afzonderlijk beoordeeld vanwege hun unieke bedrijfsmodellen in vergelijking met traditionele energieleveranciers.’

Leestip: ‘Stel je hebt een energiecontract afgesloten, maar door persoonlijke of financiële tegenslagen kun je je rekening niet meer betalen. Je zit in zak en as, wat nu?’