11 juli 2023

Festivalgangers woest op Ticketmaster om stopzetten doorverkoop

Festivalgangers die op het laatste moment hun ticket voor Down the Rabbit Hole wilden verkopen kregen te horen dat dit niet langer mogelijk was. Ticketmaster zette de legale doorverkoop van tickets op hun exclusieve doorverkoopplatform ruim een dag voor aanvang van het festival stop, zo meldt het AD.

Ticketmaster zette de legale doorverkoop van tickets voor aanvang van het festival stop. Dat leidde tot boze klanten.

Doorverkopen tickets Ticketmaster

In een reactie aan een ontevreden klant verklaarde Ticketmaster: “Acht uur voor het evenement wordt de doorverkoop gesloten. Het doorverkopen van tickets was mogelijk tot vier uur voor de opening van de camping op donderdag om 12.00 uur.” Ticketmaster maakt in het bericht niet duidelijk waarom ze deze beslissing hebben genomen. Het zou mogelijk te maken kunnen hebben met het verwerken van betalingen, wat vóór aanvang van het evenement volledig afgerond moet zijn.

Op sociale media uiten talloze festivalgangers hun frustratie over deze kwestie. “Dit is absoluut belachelijk, want juist last-minute transacties zijn wat je wilt”, schrijft de ervaren muziekjournalist Atze de Vrieze van 3voor12. “Dit is niet acceptabel”, zegt Noortje Habets. Ze probeerde haar ticket op donderdag te verkopen, maar ontdekte dat dit niet langer mogelijk was.

Contact met klantenservice

Noortje Habets had ook al problemen bij het doorverkopen van een kaartje dat ze voor een vriend had gekocht. In een reeks tweets beschrijft ze haar situatie: “Als je dus een kaartje voor een vriend hebt gekocht en die persoon gaat niet, kan die persoon het ticket niet zelf doorverkopen. De oorspronkelijke koper moet dan contact opnemen met de klantenservice om het doorgestuurde ticket ongeldig te maken.”

Vervolgens moet de oorspronkelijke koper het ticket beschikbaar stellen voor doorverkoop. Hiervoor moeten ze hun bankgegevens verifiëren bij Adyen. Dit proces kan volgens Habets 2 tot 3 dagen duren. “Dus als je op de dag zelf ziek bent, niet meer kunt gaan en je probeert je ticket van 255 euro te verkopen, beland je in een hopeloze situatie.”

Tweedehandsticket ‘niet veilig’

Dit jaar heeft Mojo besloten om de doorverkoop van tickets voor Down the Rabbit Hole (DTRH) exclusief via Ticketmaster te laten verlopen, met de gedachte dat kopers “gegarandeerd een geldig ticket krijgen”. Normaal gesproken kunnen de kaartjes voor het driedaagse megafestival in Ewijk (Gelderland) slechts één keer worden doorverkocht. “Mensen gaan hiermee akkoord bij de aankoop van een ticket”, legde Mojo eerder uit. “Het originele kaartje wordt ongeldig en de koper krijgt een nieuw ticket.” Mojo benadrukte eerder deze week dat het via andere kanalen kopen van tweedehandstickets “niet veilig” is.

Timo Klein, universitair docent mededingingseconomie aan de Universiteit Utrecht, noemt de hele situatie in een gesprek met het AD “bizar”. “Het is voor mij onduidelijk waarom Ticketmaster dit doet. Het is ook niet winstgevend voor hen. Misschien kunnen hun systemen de doorverkoop niet aan en willen ze besparen op investeringskosten om het systeem goed te laten functioneren”, vermoedt Klein, die ook als consultant werkzaam is bij adviesbureau Oxera.

Monopolie niet gunstig voor klant

Het plotseling stopzetten van de doorverkoop – waar veel festivalgangers verrast over zijn – symboliseert volgens Klein de marktmacht, namelijk het vermogen om de kwaliteit van de dienstverlening te verlagen zonder bestraffing. “Immers, er is geen risico dat consumenten voortaan een ander kanaal zullen gebruiken voor doorverkoop. Dat kanaal bestaat namelijk niet.” Deze monopoliepositie is niet gunstig voor de klant, aldus Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar economie aan de UvA. Hij vertelt aan het AD: “Er zijn echt meerdere officiële (weder)verkoopkanalen nodig, zodat er concurrentie is op vergoedingen en service. Ticketmaster zal beweren dat dit nodig is vanwege veiligheid en betalingsafhandeling, maar we kunnen niet controleren of dat werkelijk nodig is.”

Op Ticketswap, het populaire platform waar particulieren sinds 2012 legaal kaartjes kunnen doorverkopen, is het nog steeds mogelijk om vlak voor een concert of festival een kaartje te verkopen of te kopen. Dit jaar heeft Ticketmaster echter Ticketswap buitenspel gezet voor enkele grote Mojo-festivals, zoals Down the Rabbit Hole en Lowlands.

Ticketswap: ‘klanten de dupe’

“Het was voor ons duidelijk dat hun monopoliepositie alleen maar groter zou worden toen bekend werd dat Ticketmaster zelf de doorverkoop van tickets zou gaan beheren”, reageert Hans Ober, CEO van Ticketswap, op vragen van het AD. “Nu worden veel mensen gedupeerd op het laatste moment. Bij Ticketswap vinden wij dat de eigenaar van een ticket altijd de zeggenschap moet behouden en zelf moet kunnen beslissen of en wanneer het ticket wordt doorverkocht.”

Dit jaar maakt Down the Rabbit Hole gebruik van zogenaamde ‘mobile-only’ kaarten, wat betekent dat je een QR-code laat scannen die in de Ticketmaster-app staat. Een screenshot van de QR-code geeft geen toegang. Daardoor is het dus niet mogelijk om je kaartje op een andere manier te verkopen.