Agressieve en misleidende verkoop van energiecontracten neemt toe
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor een toenemend aantal gevallen van agressieve en misleidende verkoop van energiecontracten nu de energiemarkt weer aantrekt. Er is een stijging van meldingen over deze praktijken waargenomen. In reactie hierop uitte de Tweede Kamer de wens om harder op te treden tegen dergelijke misstanden.
Niet ingaan op ongevraagde aanbiedingen
Consumenten worden bijvoorbeeld telefonisch benaderd met valse informatie, zoals beweringen dat hun huidige energieleverancier op de rand van faillissement staat en dat ze snel moeten overstappen, terwijl dit niet het geval is.
Daarnaast worden regelmatig energiecontracten aangeboden die niet het beste aanbod voor de consument zijn. De ACM adviseert consumenten om niet zomaar in te gaan op ongevraagde aanbiedingen voor nieuwe energiecontracten. De toezichthouder onderzoekt momenteel bedrijven waar veel meldingen over zijn binnengekomen.
Roep om strengere wet- en regelgeving
Naar aanleiding van het bericht van de ACM heeft de Tweede Kamer minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) opgeroepen om strenger op te treden tegen agressieve en misleidende verkooppraktijken. Vereniging Eigen Huis pleit al geruime tijd voor strengere wet- en regelgeving. Huiseigenaren hebben een sterke aversie tegen onaangekondigde telefonische en deur-aan-deur verkoop. Uit onderzoek van de vereniging in 2019 blijkt dat maar liefst 96% van de huiseigenaren deze praktijk als zeer onprettig ervaart. Strengere regels zijn noodzakelijk om consumenten te beschermen. De minister heeft aangegeven dit te gaan onderzoeken.
Verhoogd risico door hogere opzegboetes
Net als de ACM ontvangt Vereniging Eigen Huis voor het eerst in lange tijd weer vragen van leden over telefonische werving voor energiecontracten. Jurgen Jansen, juridisch expert bij de vereniging, wijst erop dat het risico van dergelijke verkooppraktijken sinds 1 juni nog groter is geworden. Dit komt door de wijziging in de opzegboete voor het beëindigen van een vast energiecontract, die vaak hoger uitvalt. “Als je dan een ongunstig contract afsluit, kan het duur zijn om er vanaf te komen. Daarom is het nog belangrijker om goed op te letten.”
Jansen raadt af om tijdens een telefonisch verkoopgesprek een energiecontract af te sluiten. “Het is belangrijk om jezelf goed te informeren en verschillende aanbiedingen te vergelijken. Als je een contract hebt afgesloten waar je spijt van hebt, onthoud dan dat je 14 dagen bedenktijd hebt waarbinnen je het contract kunt annuleren.”