Woordenboek

Business to Consumer

B2C is een internationale aanduiding voor Business-to-Consumer (bedrijven aan consumenten). Meestal betreft het hier bedrijven die specifiek zaken doen met consumenten. Te denken valt aan de meeste retailers zoals supermarkten of kledingwinkels, maar ook reisbureaus gericht op particulieren en online boekhandels vallen onder de definitie van B2C. Doorgaans wordt deze term, in samenhang met de term B2B, gebruikt om een grove indeling van het bedrijfsleven aan te geven. Grootschalig gebruik van zowel de term B2B als B2C ontstond rond de periode 1995-2000, vooral in het kader van de toen opkomende internetbedrijven. Daarnaast wordt de term B2C tegenwoordig gebruikt om binnen ondernemingen een bepaalde sectie aan te duiden. Hierbij is dan de B2C-afdeling gericht op de verkoop of dienstverlening aan particulieren, terwijl elders in hetzelfde bedrijf evengoed exclusief aan andere bedrijven (B2B) verkocht kan worden. (bron:Wikipedia)

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z