Woordenboek

Bel me niet register

Het Bel me niet register was een register waarin consumenten konden aangeven dat zij geen ongevraagde telemarketingtelefoontjes wilden ontvangen. Telemarketingbedrijven waren verplicht om dit register te raadplegen voordat ze contact opnamen met potentiële klanten. Echter werd het Bel me niet register na een wijziging in de Telecommunicatiewet in juli 2021 opgeheven. Vanaf toen worden er andere methoden gehanteerd.

Bel me niet register en de wijziging in de Telecommunicatiewet

Per 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke voorschriften voor telemarketing van kracht gegaan. Deze voorschriften bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen benaderen. Bedrijven mogen alleen nog maar bepaalde consumenten benaderen. Dit zijn consumenten die hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven, die klant zijn of recent klant zijn geweest. Per juli 2021 is ook het Bel me niet register opgeheven.

Niet meer zonder toestemming bellen

Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (consumenten, eenmanszaken, VOF, maatschap) die nog geen klant zijn.

Contact centers mogen alleen nog bellen als degene die gebeld wordt:

  • Vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in)
  • Al klant is bij de organisatie (klantrelatie, soft opt-in)

Klantrelatie

In deze context verstaan we onder klantrelatie dat de klant in het verleden producten of diensten heeft aangeschaft bij de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:

  • De klant bij het eerder kopen van een product of dienst zijn of haar telefoonnummer heeft achtergelaten
  • Op het moment van het kopen van een product of dienst aan de klant is verteld dat het telefoonnummer gebruikt wordt om de klant ook later te benaderen
  • De klant bij het doorgeven van zijn of haar telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering
  • Het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die de klant eerder heeft gekocht

Servicecommunicatie

Telefoongesprekken en e-mails die essentieel zijn voor de uitvoering van de overeenkomst vallen niet onder de Telecommunicatiewet. Toestemming is niet vereist voor deze verplichte communicatie (zonder commerciële, ideële of charitatieve doeleinden). Voorbeelden hiervan zijn servicegesprekken en verificatie- of bevestigingsmails.

Verschillen tussen de aanpassing Telecommunicatiewet en Bel me niet register

Eigenlijk heeft de aanpassing in de Telecommunicatiewet het systeem achter het Bel me niet register omgedraaid.

Voor de aanpassing juli 2021 kon iedereen worden gebeld, behalve als ze waren ingeschreven in het Bel me niet register. Na de aanpassing in de wet, mogen bedrijven alleen nog potentiële klanten bellen als diegenen nadrukkelijk toestemming hebben gegeven dat ze telefonisch met aanbiedingen mogen worden benaderd.

Daarnaast is de bewijslast verschoven naar bedrijven: zij moeten kunnen aantonen dat er toestemming is gegeven voor een telefoontje. Daarna mag er – in tegenstelling tot wat er gebeurde in de tijd van het Bel me niet register – niet meer met afgeschermde of geblokkeerde nummer worden gebeld. 

Het is belangrijk om te weten dat de wetswijziging uit juli 2021 – en daarmee het vervallen van het Bel me niet register – niet alleen geldig is voor individuele consumenten. Maar ook voor eenmanszaken die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Echter mogen consumenten en zzp’ers wel gebeld worden door een bedrijf waar ze al klant zijn of eerder klant zijn geweest.

Ook mogen telemarketeers die nu (voor een organisatie) bellen, tot 3 jaar na afloop van de klantrelatie blijven bellen met bestaande of voormalige klantrelaties.

Recht van verzet

Nu het Bel me niet register niet meer bestaat, kunnen klanten gebruik maken van het “Recht van verzet”. Als zij een ongewenst telefoontje ontvangen in het kader van telemarketing, dan kunnen zij gebruik maken van dit recht. Anders dan bij het Bel me niet register, bestaat er voor het Recht van verzet geen database waarvoor zij zich kunnen aanmelden. Zij moeten dit zelf regelen.

Hoe werkt het recht van verzet precies?

Tijdens het telefoongesprek moeten potentiële klanten aangeven dat zij gebruik willen maken van het recht van verzet. Ook moeten zij aangeven dat zij het bedrijf geen toestemming geven om in de toekomst nog gebeld te worden. De medewerker van het callcenter aan de andere kant van de lijn is verplicht om degene die gebeld is direct van de bellijst te schrappen en de gegevens te verwijderen.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z