Telegraaf WK sales game

by Klantcontact

Telegraaf WK sales game

by Klantcontact

by Klantcontact

iStock_000019975498SmallWisten jullie dat de meeste krant abonnementen nog steeds worden verkocht op straat? De verkopers die al staande voor de ingang van de supermarkt door het merendeel van ons vriendelijk worden bedankt, zijn bijzonder belangrijke medewerkers voor de verkoop van de Nederlandse ochtendbladen. De Telegraaf Media Groep, uitgever van het grootste Nederlands Dagblad, benaderde EngageIT om een uitdagend spel te bedenken die de werving van abonnees door straat verkopers een boost zal geven. Met het WK voetbal in aantocht resulteerde dit in de twintig-weken-durende ’WK sales game’.

De doelstelling die de TMG voor ogen hield was om de 36 vaste straat verkopers extra te motiveren om abonnementen te verkopen. Om deze doelstelling te bereiken ontwierp EngageIT een competitie waarbij zowel gamification elementen zoals avatars en een leaderboard, als ook fysieke beloningen zoals een doosje chocolade en Hema cadeaubonnen, werden ingezet. Al spelende werden de verkopers gemotiveerd om hun targets te behalen om uiteindelijk als klapper op de vuurpijl misschien wel de hoofdprijs te winnen die ook geheel in het teken van het WK stond, namelijk een reis naar de WK wedstrijd Spanje-Nederland in Brazilië!

afb. 1

De game
De speler komt door in te loggen in zijn eigen persoonlijke scherm terecht in het spel dat bestaat uit een aantal opdrachten. Om het karakter van de speler in het spel een gezicht te geven, kregen alle medewerkers een eigen avatar. Het spel krijgt verder vorm door de website waarop een virtueel voetbalveld is weergegeven.

De 11 spelers en 3 reservespelers die te zien zijn in het virtuele voetbalveld symboliseren de opdrachten. De speler kan na het inloggen direct zien welke opdrachten hij nog moet uitvoeren en welke hij al heeft afgerond. Al dan niet succesvol. Het juichende poppetje met de handen in de lucht symboliseert in deze natuurlijk een met succes afgeronde opdracht. Alle poppetjes hebben hun eigen positie binnen het elftal met een daaraan vastgekoppelde opdracht die gebaseerd werd op de sterke punten van het poppetje. Zo had je bijvoorbeeld rugnummer 10: de spelverdeler, het brein van het team, aan dit poppetje zat dan ook een opdracht gekoppeld die een beroep doet op de kennis van de speler. Terwijl rugnummer 2: de rechter vleugelverdediger vraag om een opdracht die in het teken staat van initiatief nemen en wilskracht. Opdrachten die moesten worden uitgevoerd waren allen op sales gericht, bijvoorbeeld: ’Sluit deze week achttien abonnementen af’, ’Werk deze week eens tijdens koopavond’.

afb. 2

Met het behalen van opdrachten verdienden de spelers punten. Het aantal behaalde punten ten opzichte van de andere spelers kon worden ingezien op het leaderboard. Ook werd hier weergegeven welke cadeaus de spelers hadden verdient. Aan de hand van de scores die behaald werden steeg of daalde je positie. De spelers hadden er dus altijd zicht op hoe zij en hun mede spelers presteerde, wat een nog sterkere competitie uitlokte.

Sjacco Miedema, projectmanager TMG is enthousiast. ’De WK sales game leefde echt. De variatie aan opdrachten en het zichtbaar maken van de resultaten op de website , maakten van dit project een groot succes. De afgelopen periode hebben we ook zeker twintig procent meer omzet gedraaid.’

afb. 3

Chris van den Berg

 

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top