“WFM-potentieel in Nederland moet groeien”

by Klantcontact

“WFM-potentieel in Nederland moet groeien”

by Klantcontact

by Klantcontact

WFM-specialist PlanMen wil binnen een paar jaar verdubbelen in omvang. Om deze groeiambities waar te maken is Arend van Houwelingen begin januari aangetrokken als nieuwe algemeen directeur. Een kennismaking en een blik op de plannen van PlanMen.

 

PlanMen is opgericht in 2007 en dus al ruim twaalf jaar onderweg. “Er staat nu een bevlogen team van professionals dat sterk gericht is op de inhoud. Ons bedrijf brengt letterlijk en figuurlijk mensen bij elkaar. Iedereen die hier werkt, wil impact maken,” aldus Arend van Houwelingen, die begin januari is gestart als algemeen directeur.

“PlanMen heeft de afgelopen 2 jaar een sterke groei doorgemaakt. De teller van medewerkers en associates staat momenteel op 78. De directeuren Arjan Spruijt, Bart van der Wijst en Willem van den Brink hebben gezien dat als de organisatie verder groeit, er meer aandacht voor interne samenwerking en kwaliteit moet komen. Verder is meer focus noodzakelijk. Voor die nieuwe fase is ander leiderschap nodig. Bart van der Wijst is per 1 januari verantwoordelijk voor de commerciële kant, Willem van den Brink blijft zich richten op de ontwikkeling van het vakgebied en Arjan Spruijt zal zich richten op speciale projecten en business development.”

Naar de volgende fase

PlanMen nieuwe directeurVan Houwelingen heeft een bedrijfskundige achtergrond is afkomstig van adviesbureau CRM-partners (actief met implementeren van standaardsoftware zoals Microsoft Dynamics) en werkte daarvoor bij Everest, een leverancier van maatwerk-software. “Bij beide bedrijven heb ik in verschillende rollen de groei meegemaakt van waar PlanMen nu staat naar de volgende fase. Bij CRM Partners was ik managing director en heb ik het bedrijf zien groeien van 50 naar 1.000 medewerkers. Natuurlijk heeft iedere organisatie zijn eigen groeipad, maar ik weet wat je onderweg kunt tegenkomen.” Van Houwelingen verwacht dat PlanMen de komende drie tot vier jaar zal doorgroeien naar zo’n 150 medewerkers. Dat zal primair organisch zijn, maar overnames sluit hij niet uit.

Meer impact maken

Groei is echter niet zo zeer een doel op zich, benadrukt Van Houwelingen: “PlanMen wil graag meer impact maken. Dat kan via extra diepgang; bijvoorbeeld door meer waarde toe te voegen bij onze klanten, dus door nog meer te doen met onze kennis en ervaring. Het resultaat daarvan moet zijn dat onze klanten door onze inbreng effectiever worden. En dat de klant van de klant de voordelen van onze inbreng merkt. Denk aan een betere beschikbaarheid van zorg. Daarnaast willen we dat de medewerkers van onze klanten hun werk nog beter kunnen doen – doordat de planning optimaal geregeld is. Als we dit allemaal goed doen, zal groei in omvang het gevolg zijn – want we worden aantrekkelijker om mee samen te werken. Die twee dingen gaan hand in hand.”

Hoe kijk je aan tegen planning als stuurmiddel voor bedrijven? Welke kant gaat het op?

“Planning is net als software en technologie een enabler om mensen productief te laten zijn. Bij mijn vorige werkgevers ging het weliswaar wat meer om technologie en bij PlanMen draait het veel om proceskennis, maar de verschillen zijn dus niet zo groot. Vandaag en morgen zijn er stakingen in het onderwijs – die laten zien dat de menselijke factor cruciaal blijft. Ook in de zorg wordt de vraag over hoe je mensen zo goed mogelijk hun werk kunt laten doen, steeds belangrijker. Dat was ook een reden voor mij om ja te zeggen tegen de uitdaging van PlanMen: deze organisatie helpt haar klanten bij het faciliteren van medewerkers. Dat middel – goed zorgen voor bevlogen mensen die productief kunnen zijn – wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. De impact van WFM is een bijzonder sterk stuurmiddel. Organisaties die dit niet serieus nemen, zullen het onderspit delven.”

Factoren als vergrijzing en stijgende zorgkosten nopen bedrijven om te automatiseren. De druk op onze beroepsbevolking neemt toe. Wat gaat PlanMen met deze ontwikkelingen doen?

“We zullen ons sowieso gaan richten op drie markten primair in Nederland: zorg, overheid en contactcenters. Misschien dat we op termijn verder specialiseren op onderdelen van de zorg, want de thuiszorg is iets anders dan een ziekenhuis. Verder zullen we meer focus aanbrengen in ons aanbod. WFM lijkt weliswaar een specialisme, maar we zijn nu actief met advies, recruitment, detachering, outsourcing en opleidingen. De komende tijd gaan we daar verdere keuzes in maken. Er liggen overal erg veel kansen, ook bij de zuiderburen, maar voor de komende jaren is focus echt het credo.”

Wat kunnen we de komende tijd verwachten van PlanMen?

“Het PlanMen-congres is een fenomeen in de markt. Afgelopen jaar was ik erbij en toen is het voor het eerst in onze achtertuin hier op Landgoed Zonheuvel gehouden. Dat in combinatie met spreiding over twee dagen is goed bevallen, dus dat doen we dit jaar weer. Verder hebben we dit jaar onze evenementenkalender behoorlijk uitgebreid – met kleinschalige bijeenkomsten voor specifieke doelgroepen. We brengen daar mensen uit de praktijk bij elkaar, maar leren er zelf ook veel van.”

“Daarnaast willen we het WFM-potentieel in Nederland verder laten groeien. De paar spelers die er nu zijn, vissen in elkaars vijver en er is relatief weinig nieuwe aanwas van WFM-professionals. We hebben een taak om jonge mensen op te leiden – denk aan een traineeship – en daar gaan we vanaf het tweede kwartaal mee aan de slag. Starters op de arbeidsmarkt hebben méér nodig dan alleen een vakinhoudelijke opleiding op WFM-gebied.” (Klantcontact.nl)

Featured, Human Resources
Top