KCC-humor: ‘Hallo, ik bel voor de heer of mevrouw No Reply’
Noreply-mailadressen leveren niet alleen ergernis op, maar ook hilarische gesprekken tussen klanten en klantenserviceafdelingen. Zo blijkt wel uit het verhaal van Herman Rugebregt.
Op het LinkedIn-bericht over onze actie No More No Reply reageerde Herman dat hij weleens contact heeft gezocht met een klantenserviceafdeling nadat hij een mail kregen vanuit een noreply-mail.
“Dat was naar aanleiding van een bestelling, waarvan ik netjes per mail een bevestiging had gekregen. In dezelfde mail werd ook aangegeven dat ik contact kon opnemen als het pakketje later dan verwacht of helemaal niet werd afgeleverd. Maar die mail was verzonden vanaf een noreply-adres, was ondertekend met alleen de naam van het bedrijf en bevatte verder geen contactgegevens.”
En wat denk je? Het pakketje kwam maar niet. Eerst probeerde Herman – tegen beter weten in uiteraard – te mailen naar dat noreply-adres. Waarop hij het bericht kreeg dat zijn mail niet kon worden afgeleverd. “Toen ben ik gaan bellen.”
‘Die werkt hier niet’
Aan de telefoon vroeg Herman, enigszins ondeugend, maar toch ook serieus op zoek naar zijn pakketje, of hij No Reply kon spreken. “Ik moest reageren naar de heer of mevrouw No Reply.” Waarna de KCC-medewerker eerst stilviel en daarna hakkelend zei: “Uhm… die werkt hier niet…”
Marketingafdeling ging met Hermans case aan de slag
Herman kreeg No Reply uiteraard niet aan de lijn, maar zijn pakketje arriveerde enkele dagen later wél bij hem thuis. “Ik ben uiteindelijk goed geholpen door de klantenservice. Mijn pakketje bleek ergens in een magazijn te zijn achtergebleven. Later kreeg ik nota bene van de marketingafdeling een mail dat ze het noreply-mailadres gingen aanpassen naar een toegankelijk adres.”
Ook Herman begrijpt niet waarom organisaties nog mails sturen vanuit een noreply-adres. “Er zijn genoeg alternatieven. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met een toegankelijk adres een stroom aan mails binnenkrijgt en je inbox vol loopt, maar daar moet met slimme technologie toch iets op de vinden zijn?” En als een bedrijf kiest voor ‘no reply’, heeft Herman tot slot een tip: “Geef duidelijk aan waar klanten contact kunnen opnemen of vermeld wie de afzender is, zodat een klant altijd gericht naar iemand kan vragen.”