Zondagsopening callcenter bank ter discussie in België

Zondagsopening callcenter bank ter discussie in België

by Klantcontact
22 oktober 2019

De onderhandelingen tussen de Belgische bank KBC en de vakbonden zijn tot stilstand gekomen omdat de bank in de nieuwe cao wil opnemen dat het callcenter ook op zondag gaat werken. Die nieuwe cao heeft betrekking op de activiteiten in België, waar 14.000 werknemers werken. De gesprekken begonnen al moeizaam, omdat de KBC Groep bij aanvang had aangegeven dat er in de komende drie jaar 1.400 banen zouden moeten worden geschrapt. Daarnaast kwam de directie met een voorstel voor een experiment waarbij vrijwilligers worden ingezet om ook op zondag klanten te woord te staan vanuit een call center.

De liberale vakbond ACLVB verzet zich principieel tegen zondagswerk in de sector, zo schrijft de Vlaamse krant De Tijd. De vakbond vreest dat ze door zo’n project goed te keuren een ‘paard van Troje’ binnenhaalt waarbij ook andere banken in navolging van KBC hun personeel zullen inzetten op zon- en feestdagen. ‘Als we dit toelaten is het een kwestie van weken of zelfs dagen voor ook andere banken met gelijkaardige voorstellen rond zondagswerk op de proppen komen’, zegt Maarten Dedeyne van het ACLVB.

Meer flexibiliteit

Die overweging van ACLVB is begrijpelijk omdat banken en bonden eerder een sectorakkoord sloten waarbij bepaald werd dat flexibiliteit rond weekendwerk mogelijk wordt. In dat akkoord werd bepaald dat iedere instelling afzonderlijk met de bonden moet onderhandelen over wat kan en wat niet kan.

Omdat in België voor afspraken over meer flexibiliteit op het werk de handtekeningen van de drie vakbonden nodig zijn, liggen de gesprekken nu stil. KBC schortte een maand terug de onderhandelingen op. Sindsdien is er nog geen centimeter vooruitgang geboekt, aldus De Tijd.

Veranderende klantvoorkeuren

Financiële instellingen hameren erop dat ze hun organisatie dringend moeten aanpassen als ze beter willen inspelen op de veranderende behoeften van hun klanten. Die bankieren steeds meer digitaal en verwachten ook dat ze meteen op hun wenken worden bediend als ze met vragen zitten of een transactie willen doen. In Nederland is van de drie grootbanken alleen de klantenservice van ABN AMRO 24×7 bereikbaar, ING en Rabobank zijn op zondag telefonisch niet bereikbaar.

KBC heeft 11 miljoen klanten en 42.000 medewerkers; de bank is ook actief in Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Ierland.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top