Teleperformance scherpt procedures coronatestlijn aan na intern onderzoek

Teleperformance scherpt procedures coronatestlijn aan na intern onderzoek

by Klantcontact
1 oktober 2020

Teleperformance, dat in opdracht van de GGD’en de coronatestlijn verzorgt, heeft fouten gemaakt bij de komst of het vertrek van 38 werknemers. De medewerkers ontvingen geen geheimhoudingsverklaring als ze in dienst kwamen, of hun accounts werden niet verwijderd na hun vertrek, waardoor ze nog toegang hadden tot privacygevoelige gegevens. Dat schrijft de NOS.

Werknemers en oud-werknemers van het bedrijf konden – in strijd met de privacywetgeving – zoeken in het GGD-systeem dat gebruikt wordt voor het inplannen en bellen van mensen die getest worden op het coronavirus. Zo konden ze onder meer de coronatestuitslagen van mensen opzoeken. Dat bracht Nieuwsuur eerder deze maand aan het licht.

Teleperformance heeft na deze signalen intern onderzoek verricht en 1.600 werknemersdossiers doorgelicht, meldt RTV Oost. Naar aanleiding van de 38 ontdekte fouten heeft het bedrijf maatregelen genomen. Er wordt nu twee keer per week gekeken of er accounts van vertrokken werknemers verwijderd moeten worden. Dat gebeurde voorheen één keer per week. Ook heeft het bedrijf een geheimhoudingsverklaring gestuurd naar alle medewerkers die die nog niet hebben ondertekend.

Wie een testafspraak wil plannen, kan bellen naar de coronatestlijn. Daar zitten geen GGD’ers, maar het werk is ondergebracht bij callcenter Teleperformance via uitzendbureaus Olympia en YoungCapital. De telefonisten werken vanuit huis. Het coronatestlijn-callcenter is in een razend tempo opgezet, vertellen medewerkers. Nieuwe medewerkers zijn per videoverbinding ingewerkt door mensen die zelf ook net begonnen zijn.

Teleperformance wijt de problemen aan de korte tijd die het bedrijf had om de coronatestlijn op te zetten. “Zo’n groot project in zo’n korte tijd uit de grond stampen, dat is nooit gedaan”, zegt directeur personeelszaken Liesbeth Polman. “Met de aangescherpte regels hopen wij de privacy van patiënten te waarborgen. Maar duizend procent garantie dat er geen fouten gemaakt zullen worden, kan ik niet geven.”

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top