Teleperformance onder vuur bij Follow the Money

Teleperformance onder vuur bij Follow the Money

by Klantcontact
8 juni 2020

De gezamenlijke GGD’en en het ministerie van VWS hebben bij het uitbesteden van het corona-contactonderzoek gekozen voor Teleperformance, zo blijkt uit een uitgebreid artikel van Follow the Money (FTM). Volgens de website voor onderzoeksjournalistiek ligt juist dit bedrijf internationaal “onder vuur” omdat het zijn eigen werknemers onvoldoende tegen het virus zou beschermen. Ook vraagt FTM zich af of het bedrijf de opdracht aankan. De eerste dagen konden honderden medewerkers geen telefoontjes aannemen. De opdracht is in enkele dagen tijd aangenomen en voorbereid.

Om de vragen kracht bij te zetten verwijst FTM opnieuw naar het Volkskrantartikel uit februari dit jaar, waarin Jeroen van Bergeijk “een vernietigende undercover-reportage over het bedrijf” schreef. Ook verwijst FTM naar berichten over een door UNI Global Union ingediende klacht in tegen het bedrijf wegens schendingen van het recht op een veilige werkplek. De klacht beschrijft schendingen bij TP-callcenters in tien landen, waaronder vier in Europa: Frankrijk, Portugal, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk.

Zeer korte aanlooptijd

Op 29 mei heeft ceo-Norbert van Liemt binnen TP bekend gemaakt dat TP de opdracht van de GGD’s en het ministerie van VWS heeft gewonnen. Volgens FTM heeft TP 1.500 uitzendkrachten aangenomen die aan het werk gaan voor 10 euro bruto per uur. Het contract is afgesloten op basis van uurtarieven en bevat geen bonus/malus-regeling, aldus TP in antwoord op vragen van FTM. De 1.500 medewerkers zijn getraind vanaf 27 mei en gaan op basis van een script van 21 pagina’s op 1 juni aan het werk. FTM haalt in het artikel verder een medewerker en een voormalige manager aan, die kritiek hebben op de operatie (inloggen en doorverbinden is voor de thuiswerkende agents lastig) respectievelijk op het tweekoppige senior management.

Inloggen problematisch

FTM komt in het KvK-onderzoek niet veel verder dan constateren dat het Nederlandse Teleperformance onder Dutch Contact Centers in Zoetermeer valt. Uit de laatst gedeponeerde jaarrekening, die van 2017, blijkt dat het bedrijf dat jaar een nettowinst van 28,6 miljoen euro behaalde. DCC is ook volledig eigenaar van Teleperformance-vestigingen op de Filippijnen en in Maleisië en Australië. De aandelen van DCC zijn volledig in handen van Luxembourg Contact Centers S.a.r.l, dat weer onder de Parijse moedervestiging valt.

TP heeft van FTM de gelegenheid gekregen te reageren op een aantal vragen. In de antwoorden erkent TP inderdaad dat het inloggen via getrapte authenticatie problematisch is verlopen voor circa 300 van de 1.500 medewerkers. Deze medewerkers zijn voor niet-gewerkte maar wel ingeplande uren uitbetaald.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top