Slimme speaker nog niet populair voor aankopen

Slimme speaker nog niet populair voor aankopen

by Klantcontact
12 februari 2020

Hoewel bijna 15 procent van de Nederlanders een virtuele assistent in huis heeft (zoals Google Home of Amazon Alexa) zou ongeveer 11 procent non-food aankopen willen doen via deze hulpjes. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor van Smartvoices en onderzoeksbureau TeamVier. Voor food-aankopen ligt dit iets hoger met 13 procent.

Het bureau onderzocht ook in welke mate consumenten bekend zijn met de technologie. In de leeftijdscategorie 18-34 jaar is 88 procent van de respondenten bekend met de term voice assistant en 47 procent maakt er ook daadwerkelijk gebruik van. In de categorie 65 – 99 jaar zijn deze percentages respectievelijk 48 en 12 procent.

Uit het onderzoek komt naar voren dat spraakassistenten vooral via de smartphone (82 procent) worden gebruikt. Meest gebruikte toepassingen zijn het stellen van algemene vragen, streamen van muziek of vragen naar het nieuws en daarnaast zijn smart home oplossingen, zoals het bedienen van verlichting en thermostaat, populair. 73 procent van de gebruikers van voice assistants is ervan overtuigd dat hun data in goede handen zijn, versus 64 procent van de niet-gebruikers. (Emerce)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top