Randstad lanceert omscholings-programma

Randstad lanceert omscholings-programma

by Klantcontact
5 juni 2020

Uitzendorganisatie Randstad start een grootschalig programma gericht op omscholing en training van mensen als antwoord op de vraag naar personeel in branches zoals zorg, bouw en ICT, die volgens de organisatie onveranderd hoog blijft. De uitzendorganisatie loopt daarmee vooruit op de overheid die aankondigde een campagne ‘Nederland leert door’ te starten.

Uit een data-analyse van Randstad blijkt dat het aantal vacatures in de horeca, schoonmaak en administratie sector flink zijn afgenomen. De analyse laat zien dat de minste krimp in vacatures te zien is in de zorg, bouw en ICT. Hier is er nog steeds sprake van schaarste. Ook de vraag naar leerkrachten (basisonderwijs) en docenten (Nederlands, Wiskunde) was voor corona al groot en dat is zo gebleven. Voor de functies van magazijnmedewerker, verkoopmedewerker en medewerker klantenservice zijn nu juist veel vacatures te vinden.

Dominique Hermans, algemeen directeur Randstad Nederland denkt net als minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat scholing een oplossing is voor veel problemen op de arbeidsmarkt. ”We moeten gezamenlijk de handschoen oppakken en investeren in scholing en omscholing. Alleen dan kunnen we de arbeidsmarkt herstellen. Aan de ene kant om aanhoudende schaarste te helpen oplossen, aan de andere kant om de groep die nu door corona zonder werk is komen te zitten snel weer aan het werk te helpen.”

Randstad is daarom een opleidingsprogramma gestart voor iedereen die op zoek is naar werk, genaamd Randstad Boost. Het opleidingsprogramma bestaat onder meer uit werk- en leertrajecten in vakgebieden waar schaarste is. Het gaat dan om vakopleidingen in o.a. de zorg, techniek, logistiek, transport, bank en verzekeringswezen en onderwijs. De trainingen zijn voor iedereen toegankelijk.

Om beter aan de vraag van de markt te kunnen voldoen, is voor veel werkzoekenden omscholing of bijscholing van belang. Uit onderzoek naar gevraagde vaardigheden bij 100.000 vacatures blijkt dat op de arbeidsmarkt vooral aan bepaalde soft skills waarde wordt gehecht, oftewel persoonlijke, emotionele en sociale gedragsvaardigheden. De meest gevraagde soft skills zijn; goed kunnen samenwerken, communicatieve vaardigheden en gedrevenheid en enthousiasme. Als deze vaardigheden worden aangescherpt door bijscholing, nemen de kansen op de arbeidsmarkt toe. Hermans: “Mensen voorheen werkzaam in de horeca die thuis zitten vanwege corona, zijn servicegericht. Die vaardigheden komen ook heel goed van pas bij bijvoorbeeld een klantcontactcentrum. Als je op die manier naar vaardigheden kijkt hebben mensen veel meer mogelijkheden.”

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top