Onenigheid bij GDCC over werktijdregistratie

Onenigheid bij GDCC over werktijdregistratie

by Klantcontact
18 december 2019

Vakbond FNV bericht op de eigen website over problemen bij internationaal marktonderzoeksbureau GDCC in Rotterdam. Ruim 25 Amsterdamse callcentermedewerkers, die begin oktober overgenomen zijn van Ipsos, zouden geen loon over de maand december krijgen omdat ze zich niet aan de juiste procedure voor de registratie van werktijden houden. Volgens FNV ontvingen de callcentermedewerkers altijd het loon over hun volledige werktijd, maar “GDCC wil alleen de ‘ingelogde’ uren in het systeem uitbetalen. Hierdoor worden de minuten die mensen niet zijn ingelogd, bijvoorbeeld tijdens een toiletpauze, ICT-storing of overleg met een collega of teamleider, niet uitbetaald”, aldus FNV.

De vakbond schrijft dat de oud-Ipsosmedewerkers het hier niet mee eens zijn, maar wekenlang na herhaaldelijke verzoeken geen antwoorden van de directie kregen. Door te blijven werken op de manier zoals zij gewend waren, werden hun uren niet via het nieuwe systeem bijgehouden, stelt FNV. Volgens Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV voor callcenters, druist de gekozen werkwijze van GDCC in tegen de wettelijke verplichting om het loon waarvoor gewerkt is te betalen. Volgens een oud-medewerker van Ipsos scheelt de werkwijze van GDCC tientjes per maand.

Kees-Jan Mars, managing director GDCC, geeft in reactie op het bericht van FNV te kennen aan Klantcontact.nl, dat plaspauzes, koffiepauzes en overlegtijd gewoon worden uitbetaald. De groep medewerkers is in oktober met behoud van de Ipsos-arbeidsvoorwaarden overgegaan naar GDCC Amsterdam. Bij GDCC moet wel worden gewerkt met twee systemen, waarvan een gebruikt wordt voor het doen van telefonisch onderzoek en het ander nodig is voor een behoorlijk nauwkeurige werktijdregistratie. “Soms werken interviewers aan tien verschillende projecten binnen een tijdsbestek van twee uur,” aldus Mars. Dat systeem maakt het ook mogelijk om relatief snel – binnen tien dagen – te verlonen. De nieuwe medewerkers willen echter geen gebruik maken van dat nieuwe systeem, aldus Mars. Tot nu toe is het lastig gebleken daarover in gesprek met elkaar te gaan; de aanwezigheid van FNV bij gesprekken werd op een zeker moment een voorwaarde. Mars geeft aan dat hij contact heeft gezocht met Elly Heemskerk, maar dat in plaats van een telefoontje terug, het bericht op de FNV-website is verschenen.

GDCC is een onafhankelijk datacollectiebedrijf dat internationale telefonisch onderzoek levert aan onderzoeks- en consultancybureaus zoals IPSOS, TNS, GfK en Nielsen. GDCC werkt vanuit locaties in Rotterdam, Londen, Reno, Cincinnati, Hong Kong en Istanbul. FNV heeft aangegeven juridische stappen voor te bereiden en medewerkers beraden zich met de FNV op acties. Het is niet de eerste keer dat FNV dreigende taal over juridische stappen bij contactcenters uit.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top