MKB slecht op de hoogte van nieuwe privacywetgeving

MKB slecht op de hoogte van nieuwe privacywetgeving

by Klantcontact
4 juli 2017

privacywetgeving4 juli 2017 – Zes op de tien mkb-bedrijven zijn er niet van op de hoogte dat ze over elf maanden moeten voldoen aan nieuwe Europese privacywetgeving die tot enorme boetes kan leiden. Dat blijkt uit een peiling door MKB Servicedesk, het online ondernemersplatform van MKB-Nederland, onder 3.200 bedrijven. Die noemen de voorlichting door de overheid slecht tot heel slecht. 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft nog heel wat missiewerk richting ondernemers te verrichten, vindt MKB-Nederland in reactie op de peiling. “In plaats van hameren op boetes, zoals de AP in de media steeds doet, kan de privacywaakhond zich beter verplaatsen in een mkb’er die moeilijk zijn weg weet te vinden met deze ingewikkelde wet. Uiteindelijk is het gezamenlijke doel van ondernemers en de AP dat iedereen aan de wet kan voldoen.”

Vanaf 25 mei volgend jaar vervangt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de Wet bescherming persoonsgegevens. In alle Europese lidstaten gaat dan dezelfde privacywetgeving gelden. Bedrijven moeten dus in beweging gaan komen en nagaan hoe zij hierdoor geraakt worden.

Brussel heeft flinke boetes aangekondigd voor ondernemingen die de wet niet naleven. Die boetes kunnen oplopen tot maar liefst 20 miljoen euro voor grote bedrijven of 4 procent van de wereldwijde omzet als dat een hoger bedrag is. Voor het bewaren en verwerken van klantgegevens gaan strengere normen gelden en worden meer verantwoordelijkheden neergelegd bij bedrijven. Daarvoor zijn technische, administratieve en organisatorische maatregelen nodig.

Een kwart van het mkb heeft al wel maatregelen genomen of gaat dat binnenkort doen. Bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening en de handel blijken het slechtst op de hoogte van de nieuwe wet. Van het kleinbedrijf tot zes medewerkers wist zelfs driekwart van de respondenten van niets. De eerste stappen kunnen ondernemers zelf zetten door zich online te informeren, bijvoorbeeld over hoe je de straks verplichte administratie opzet waarin alles staat over hoe de klantgegevens zijn verkregen en wie er inzage in heeft.

De resultaten zijn verzameld tussen 16 en 26 juni via een digitale poll op de website van MKB Servicedesk. Hieraan is meegewerkt door 3192 ondernemers met tussen de 1 en 500 werknemers, actief in negen branches.

Human Resources
Top