Implementeren bots lastiger dan verwacht

Implementeren bots lastiger dan verwacht

by Klantcontact
11 september 2019

Bedrijven zien veel perspectief in het automatiseren van hun operationele processen met robots. 67% geeft aan dat robotautomatisering nog effectiever is dan aanvankelijk werd verwacht. Slechts 8% vindt het minder effectief dan vooraf ingeschat. Maar de weg ernaartoe kan uitdagender zijn dan verwacht. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van PegaSystems.

 

Volgens Derk-Jan Brand, VP en managing director Benelux & Nordics, Pegasystems, toont het onderzoek ook aan dat er verschillende misvattingen bestaan over de beste manier om bots te gebruiken. “Wij zien robotautomatisering als brug naar digitale transformatie – niet als het eindstation. Dat komt omdat bots alleen tijdelijke hulpmiddelen zijn die onderliggende slechte processen maskeren.”

Respondenten geven op de eerste plaats aan dat het meer tijd en moeite kost om robots up en running te krijgen dan vooraf is ingeschat. Implementatie wordt gezien als de grootste uitdaging en de helft van de respondenten (50%) geeft aan dat bots moeilijker te implementeren zijn dan ze aanvankelijk dachten. Gemiddeld wordt slechts 39% van de bots volgens schema ingezet en duurt een succesvolle livegang van bots gemiddeld 18 maanden.

Beperkte levensduur

Daarnaast lopen organisaties er tegenaan dat de ‘levensduur’ van een robot minder lang is dan bedacht. Onvermijdelijke wijzigingen in de onderliggende bedrijfsarchitectuur zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd tot meer falende robots leiden. Nu al ervaart 87% van de ondervraagden een aantal robotdefecten. 44% vindt het aantal falende bots klein, 37% vindt het aantal gemiddeld en 6% vindt het aantal vrij groot. Al met al wordt onderhoud gezien als het op één na grootste probleem waar botgebruikers mee te maken hebben. Gemiddeld denken organisaties dat bots ongeveer drie jaar meegaan, hoewel hun initiatieven met bots nog maar 1,8 jaar duren.

Verborgen IT-problemen

Ook op het vlak van onderhoud blijken bots een grotere uitdaging dan verwacht. 41% van de respondenten stelt dat dat continu beheer van bots meer tijd en middelen vergt dan in eerste instantie werd ingeschat. Bots maken IT ook nog extra complex. 38% vindt het gebruik ervan complexer dan verwacht, terwijl 26% zei dat er door bots meer ‘verborgen-IT’-problemen bijkwamen.

Toch vermoedt 66% van de respondenten dat robots meer waarde en ROI opleveren dan in eerste instantie gedacht, terwijl slechts 13% aangeeft teleurgesteld te zijn in de hoeveelheid toegevoegde waarde en de ROI. De belangrijkste voordelen van robotautomatisering zijn volgens de respondenten: betere werkprestaties: 51% van de respondenten ziet ‘mensen in staat stellen efficiënter, effectiever en nauwkeuriger te werken’ als het grootste voordeel van bots.  Ook ziet 42% een verbetering van de werknemerservaring als belangrijkste voordeel, op de voet gevolgd door ‘verbetering van de klantervaring’ met 40%.

Onderzoek

Pega ondervroeg 509 beslissers van bedrijven die momenteel RPA of RDA gebruiken, afkomstig uit de sectoren financiële dienstverlening, verzekeringen, productie, media en telecommunicatie en gezondheidszorg. De respondenten zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Australië en hebben een minimum omzet van $ 100 miljoen. (Pega)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top