Gemeenten gaan beter om met e-mail

Gemeenten gaan beter om met e-mail

by Klantcontact
24 september 2019

Dit jaar voldoet 86 procent van de gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door een eenvoudige vraag binnen twee dagen te beantwoorden. In 2018 voldeed maar 62 procent van de gemeenten aan deze gedragslijn. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bereikbaarheid Gemeenten’ van Wij Verdienen Beter, een bureau dat onderzoek doet naar het functioneren van de overheid. Daarover bericht Computable. In het onderzoek werd ook gekeken naar het opvragen van onnodige informatie via web- of e-mailformulieren. In 2017 ging nog 17 procent op dit vlak de fout in, vorig jaar 15 procent. Dit jaar daalt het percentage verder naar 13 procent.

De onderzoekers legden alle 355 gemeenten per e-mail (of indien niet beschikbaar via een webformulier) een eenvoudige vraag voor over de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden moet deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord worden. In totaal 14 procent van de gemeenten was te laat met het beantwoorden van de vraag. Bij 38 gemeenten moest de vraag na vier weken herhaald worden, omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van zeven gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of de tweede e-mail. De onderzoekers geven ook aan, dat  in 2018 de opmars van webformulieren ten koste van e-mail-bereikbaarheid was gestopt. Toch blijken er dit jaar weer meer gemeenten niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor burgers. (Computable)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top