Falende instanties bij landelijke storing alarmnummer 112

Falende instanties bij landelijke storing alarmnummer 112

by Klantcontact
26 juni 2020

Een jaar na de ernstige bereikbaarheidsproblemen bij alarmnummer 112 is er nu een rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV), Agentschap Telecom (AT) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) verschenen waarin de problemen zijn geanalyseerd. De conclusie is dat overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties niet voldoende waren voorbereid op de totale onbereikbaarheid van alarmnummer 112.

De conclusies uit het rapport zijn ernstig. Zo was de communicatie aan de bevolking tijdens de storing chaotisch, ontbrak het aan regie vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid, bleken eerder gemaakte afspraken over de aanpak van een onbereikbaar 112 niet bekend, hadden organisaties in de gezondheidszorg geen draaiboeken voor een landelijke uitval van 112. Ook zijn er risico’s over het hoofd gezien bij KPN.

De telefoniestoring, die op 24 juni plaatsvond in het netwerk van KPN tussen 15.34 uur en 18.52 uur, maakte 112 en de 0900-servicenummers voor burgers onbereikbaar.De storing werd veroorzaakt door een verborgen fout in de software van het routeringsplatform van KPN. Tijdens de storing heeft KPN 37.779 gemiste oproepen naar het alarmnummer 112 geregistreerd, waarvan 18.934 door unieke nummers. In een normale situatie zouden er, in de tijdsperiode van de onbereikbaarheid van het alarmnummer ongeveer 3.000 geslaagde oproepen zijn.

KPN heeft in augustus 2019 een verbeterplan gepresenteerd en geaccordeerd in de raad van bestuur. Er zijn onder andere updates doorgevoerd in het KPN Security Policy (KSP) en de 112-dienst is aangemerkt als kritieke dienst.

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top